Speed up and back off - test din krops forandringsparathed

Skærmbillede-2012-11-27-kl.-12.28.05

I månedens I Form kan du finde denne artikel:

"Spis igennem i julen - og tab 2 kilo".

Det er intet mindre, end et innovativt træningsprogram, som jeg har skruet sammen til dig, der gerne vil have hurtige resultater- på den bæredygtige måde.

Et program, der gør dig i stand til at spise mere, hvile mere og få vildere resultater, end du hidtil har prøvet.

 

Speed up and back off

I planlægning af al træning af professionelle atleter, er det en stor kunst at være i stand til at tilføre kroppen en belastning stor nok til at stimulere væsentlig forbedring i performance (hvor kroppen bliver styrket af udfordringen), men lille nok til at undgå skader, overtræning og udbrændthed.

Undervejs i denne proces, vil der typisk være strategisk planlagt flere forskellige stadier af varierende træningsbelastning, alt mellem ”for let” og ”rigtig rigtig rigtig hårdt”, og de bliver ofte planlagt i bølger.

Træningsbelastningen skifter altså undervejs i hele træningscyklus, så kroppen kan adaptere og belønne én med de bedst mulige resultater.

Forbliver man i én fase i alt for kort eller for lang tid, og resultaterne vil udeblive.

Kort sagt handler det altså om en balance mellem træning og restitution (det har jeg også skrevet lidt om her).

 

Skub til balancen for bedre resultater

Overreaching (strategisk overbelastning) er et velkendt fænomen i sportsverdenen.

Det handler om, at man i en kort periode kommer helt i yderkanten af den gule (udfordrende) zone og balancerer lige på grænsen til overtræning – for så at bakke helt tilbage i den grønne zone, læne sig tilbage og nyde øget performance, muskelvækst og fedttab.  

"Jamen skal man ikke, hver gang man træner, presse sig selv 110% (til man ikke kan mere, og så mere til?)?"

 

NEJ.

Det vil være en utrolig kortsigtet strategi.

Alt for ofte, end ikke, er det største succeskriterium for en vellykket træning, at man nærmest kravler hjem badet i sved.

Og det er en fin strategi til at brænde noget energi af – både fysisk (i form af kalorier) og mentalt (i form af frustration, vrede eller lign.).

Men på lang sigt, har du måske allerede erfaret og undret dig over, giver det ikke de store resultateri form af bedre performance, flottere fysik eller stabilt energi og godt helbred.

For hvis du ser på objektive parametre, som maksimal styrke, udholdenhed, immunfunktion, fedt% mm., vil du se en kurve, der er nedadgående.

Så selvom hver træning føles, som om du giver den alt, hvad du har, så mindskes dine ressourcer fra gang til gang, og du har absolut set mindre og mindre at give af.

 

Det sker i din krop:

I tabellen nedenfor kan du se, hvad der sker i kroppen, når man presser citronen hver gang, uden optimal restitution.

Brug denne model til at få et overblik over din samlede belastningsgrad nu og her, så du kan se hvor forandringsparat din krop er.

Modellen kommer typisk ikke til udtryk lige så firkantet i virkeligheden som afbilledet her.

Man kan ofte befinde sig mellem to af stadierne. Det er fx. muligt at have symptomerne fra stadie 3, men have et hormonelt profil svarende til stadie 2.

OBS: Denne model skal ikke bruges til at diagnosticere eventuelle stresstilstande eller anvendes ift. supplementering/medicinering af nogen art!

(klik på billedet for at downloade en oversigts pdf)

Tænk over det ift. dit eget træningsmønster.

En sidebemærkning til tabellen vil være, at den afgørende faktor for, hvilket trænings/overtræningsstadie man er på, ikke KUN er træningsindsatsen.

Det er den samlede belastning i dit liv, vi snakker om - og træningsbelastningen skal tilpasses det samlede billede.

Derfor kan nogle klare en hel masse træning, før de går nedenom og hjem, og nogle kan blive slået ud af selv en kort træningseventyr. 

 

I topform på 21 dage?

Overreaching kan altså bruges som en smart måde at presse kroppen til at overkompensere - så længe du overholder de vigtigste restitutions-regler.

Dem arbejder vi meget strategisk med i online programmet 21 dage til sprød(ere) silhuet - der koder din krop til at tabe fedt og tage muskler på hele juleferie.

 

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.