Ny forskning: Overvægtige får stress af træning

Jeg blev kontaktet af dr.dk og P3 og bedt om at give min kommentar på den nyeste forskning fra Norge, der overraskende viser, at ikke blot overvægtige i et 22 ugers fuld kost-, trænings- og mental intervention IKKE tabte sig så meget som forventet (til trods for stort kalorieunderskud) - deres stressniveauer steg med 125% og var stadig ikke vendt tilbage til deres normale leje 6 måneder efter interventionen var slut.

Du kan læse artiklerne her:

Studiet, der henvises til, kan læses i sin fulde længde her

 

CONCLUSIONS Our study showed that a 22-wk lifestyle intervention program for obese subjects increased the cortisol levels and, in particular, the morning cortisol peak that was found to be high also 6 months after the intervention ended. Thus, exercise can alter the cortisol reaction among obese people, and the change in cortisol level may resist weight reduction. This finding might be an explanatory factor to why the reduction in body weight was far less than expected according to their nutrition and activity levels during this period.

 

Får overvægtige, inaktive mennesker stress af at ændre livsstil fra den ene dag til den anden, gå fra nul træning til 3 timers hård motion med en ret stor træningsmængde og være i et stort kalorieunderskud via både kost og træning? JA.

Overraskende? Ikke for mig.

Fordi vi allerede ved, at:

  • Overvægtige mennesker har allerede forhøjede kortisolniveauer (kortisol = stresshormon). Dét gør det svært at adaptere til yderligere stress i form af træning (med andre ord - det er svært at komme sig efter anstrengelserne og træningsresultater udebliver).
  • Forhøjede stresshormonniveauer trigger appetitreguleringen, så man helt fysiologisk er draget mod søde og fede sager og til at spise ekstra meget (pænt svært at overholde en kur, når så stærke fysiologiske mekanismer er på spil - så NEJ, du har ikke en rygrad som en ord - du har bare ingen overskud! Dét skal du få først - og da hjælper det helt vildt godt at starte med at lave rolige, varierede bevægelser som dem i uge 1 og 2 i min allerførst bog Skyhøj Forbrænding, fra 2014)
  • Forhøjede stresshormonniveauer kronisk ændrer på kroppens stofskifte og alle metaboliske processer, så man bliver god til at lagre fedt og dårlig til at forbrænde fedt (et kalorieunderskud vil derfor blot resultere i en energikrise og manglende energi & evne til at træne hårdt nok)
  • Forhøjede stresshormoner gør det svært at tabe sig!

Stress har omfattende, vidtrækkende konsekvenser for vores sundhed og livskvalitet.

Som førende stressforsker, Robert Sapolsky, fortæller - dræber stress i sig selv ikke mennesker. Men stress skaber gode vilkår for sygdomstilstande, der dræber mennesker.

Så i mine øjne, skal ethvert bæredygtigt vægttabsprogram indledes med en genopbygning af kroppen, med respekt for dens nuværende tilstand, langsom stabil progression i træningsmængde og øvelsernes sværhedsgrad og skridt-for-skridt vaneændring.

Det er derfor jeg har skrevet "Skyhøj forbrænding" (og min seneste bog "Smertefri", som er en endnu blidere start).

Det er derfor 4x15 min træning om ugen er opskriften på en stressfri, slank og stærk krop.

Du kan ikke pine den til døde og forvente et vægttab der holder.

 

 

Kom i gang med blide, effektive øvelser allerede i dag (gratis)! 

Skriv dig op til mit nyhedsbrev nedenfor og bliv guidet gennem små 5 minutters mikroøvelser, som styrker kontakten mellem hjernen og musklerne og fungerer som smugtræning, du kan udføre når-som-helst hvor-som-helst. 

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.

 


0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar