Ny forskning: Overvægtige får stress af træning

Jeg blev kontaktet af dr.dk og P3 og bedt om at give min kommentar på den nyeste forskning fra Norge, der overraskende viser, at ikke blot overvægtige i et 22 ugers fuld kost-, trænings- og mental intervention IKKE tabte sig så meget som forventet (til trods for stort kalorieunderskud) - deres stressniveauer steg med 125% og var stadig ikke vendt tilbage til deres normale leje 6 måneder efter interventionen var slut.

Du kan læse artiklerne her:

Studiet, der henvises til, kan læses i sin fulde længde her


CONCLUSIONS Our study showed that a 22-wk lifestyle intervention program for obese subjects increased the cortisol levels and, in particular, the morning cortisol peak that was found to be high also 6 months after the intervention ended. Thus, exercise can alter the cortisol reaction among obese people, and the change in cortisol level may resist weight reduction. This finding might be an explanatory factor to why the reduction in body weight was far less than expected according to their nutrition and activity levels during this period.


Får overvægtige, inaktive mennesker stress af at ændre livsstil fra den ene dag til den anden, gå fra nul træning til 3 timers hård motion med en ret stor træningsmængde og være i et stort kalorieunderskud via både kost og træning? JA.

Overraskende? Ikke for mig.

Fordi vi allerede ved, at:

  • Høj fedtmasse hænger ofte sammen med forhøjede kortisolniveauer (kortisol = stresshormon), hvilket ikke kun hænger sammen med de fysiologiske, men også psyko-sociale faktorer. Uanset årsag, betyder dét, at man har svært at adaptere til yderligere stress i form af træning (med andre ord - det er svært at komme sig efter anstrengelserne og træningsresultater udebliver).

  • Forhøjede stresshormonniveauer trigger appetitreguleringen, så man helt fysiologisk er draget mod søde og fede sager og til at spise ekstra meget (pænt svært at overholde en kur, når så stærke fysiologiske mekanismer er på spil - så NEJ, du har ikke en rygrad som en ord - du har bare ingen overskud! Dét skal du få først - og da hjælper det helt vildt godt at arbejde med de indledende elementer af styrke: sansning, mobilitet, stabilitet)

  • Forhøjede stresshormonniveauer kronisk ændrer på kroppens stofskifte og alle metaboliske processer, så man bliver bedre til at lagre fedt og dårligere til at forbrænde fedt (et kalorieunderskud vil derfor blot resultere i en energikrise og manglende energi & evne til at træne hårdt nok)

  • Forhøjede stresshormoner gør det svært at tabe sig!


Stress har omfattende, vidtrækkende konsekvenser for vores sundhed og livskvalitet.

I mine øjne, skal ethvert bæredygtigt vægttabsprogram indledes med en genopbygning af kroppen, med respekt for dens nuværende tilstand, langsom stabil progression i træningsmængde og øvelsernes sværhedsgrad og skridt-for-skridt vaneændring.

Det er derfor 30-60 min. træning om ugen opskriften på en stressfri, slank og stærk krop.

Du kan ikke pine den til døde og forvente et vægttab der holder.


I min medlemsklub En Stærk Sag får du bæredygtige strategier til holdbar vægtregulering og stressfri træning. 

Der er åbent for nye medlemmer indtil 31. januar (vi åbner 2 gange om året). 

Læs mere og tilmeld dig her >>>

4F0862EE-1499-44B5-B18A-9788AB78DCB1