Er timeglasfigur en luksus?

Timeglas

Jeg har fået en kommentar fra én forleden, da jeg lancerede mit nye 1200-hold på Facebook:

"Vi kæmper altså for at få timeglas figur. Mens andre kæmper for ikke at dø af underernæring."

Hvortil jeg svarede:

"Timeglasfigur er egentlig blot et tegn på en sund krop. Grunden til, at der er så mange der kæmper mod uønsket fedt hist og her, er faktisk er de er underernærede (meget, meget, meget underernærede!) - i vores velfærdssamfund, WHAT? Ja, det er rigtigt. Vores livsstil, der står konstant på fast forward tærer så meget på kroppens ressourcer, at de fleste damer (og mænd, for den sags skyld) i alderen af 30-40 har en hormonel profil som én på 85!!! Fordi måden vi lever på er så... udviklet og fremme i skoene. Og når man er 85, så er det da ikke underligt, at kroppen ikke vil være med til, hvad vi gerne vil have den til. Dét (altså biologisk alder og hormonprofil) tester vi før og efter forløbet. For at sikre bæredygtigt resultat."
Fakta om timeglas

Du har måske hørt om æbler, pærer og bønnestager? Dette er den populære betegnelse på de forskellige kropstyper, som man fra naturens side kan være tilbøjelig til at have. 

Og så er der timeglasfigur, som af antropologerne betegnes for at være det mest efterstræbte ideal hos en kvinde - fordi det viser sig at signalere en høj grad af fertilitet og en væsentligt mindsket risiko for at udvikle livsstilssygdomme

Sådan måler du talje/hofte ratio

Timeglasfiguren er betegnet af en talje-hofte ratio = 0,7. Smal talje og brede hofter ser ud til, ud over at have en yderst tiltrækkende effekt på mænd (i de fleste kulturer), også have en række sundhedsfordele. Kvinder med talje-hofte ratio mellem 0,7 og 0,8 er mere frugtbare og mindre tilbøjelig til kronisk sygdom, skriver antropologen Elizabeth Cashdan.

Et par hurtige om timeglas figur:
  • En gennemsnitskvinde i 60‘erne havde et taljemål på 70 cm. Dette tal er i dag vokset med omkring 16 cm.
  • Er du smalt-bygget, giver hofte-talje ratio en bedre indikation af risiko for alle sygdomme, end BMI (hvis BMI er mindre, end 26.6)
 
Nå, hvad mente jeg så med "underernæret"?

Se for eksempel med her. Det er en lille bid af en stor test (via blod- og urin) af ernæringstilstand i kroppen. Den måler ikke kun de absolutte værdier af individuelle vitaminer og mineraler, men den måler også på kroppens evne til at optage og omsætte næringsstofferne.

Ud fra nogle funktionelle markører kan man finde ud af, om man fx. ikke kan optage magnesium pga. eksempelvis for få aminosyrer eller vitaminer i kosten. Nedenfor kan du altså se, at denne 49 årige kvinde er i meget stor underskud af bl.a. magnesium (som er vigtig for rigtig mange forskellige processer i kroppen, mere om det lige straks nedenfor) og kalium/potassium (hvilket bl.a. tyder på, at de 600 g grønt og frugt hun plejer at spise er slet, slet ikke nok i hendes tilfælde).

 

Men hvordan kan man være underernæret, hvis man spiser en varieret kost???

Jo, det kan man sagtens - vores stressede hverdag (jo, det tør jeg godt sige - da 35.000 mennesker melder sig syge med stress hver eneste dag!) tærer på kroppens ressoucer og hæmmer optagelsen af dem samtidigt. Det har jeg tidligere skrevet om her og her. Og så er der forurening, der stiller større krav til kroppens næringsstatus, samt udpinet jord.

Ovennævnte test kan teste mange forskellige ting - bl.a. kan den forudsige sukkersyge 5 år inden, at din læge overhovedet begynder at bekymre sig om det, og dit blodsukker viser det (når blodsukkeret er forhøjet, så er det altså (næsten) for sent). Den kan også teste celle slitage. Men den er også ret dyr, og derfor har jeg som udg. punkt valgt kun at tilbyde den i Elite 1:1 løsningen.

Derfor tester vi DHEA/cortisol forholdet på 1200-holdet først. For at se, i hvor høj/lav grad din krops ressourcer er udtømte. For det giver også et fingerpeg om, hvilke vitaminer og mineraler din krop højst sandsynligt står og mangler nu og her.

Læs med i morgen for at se et eksempel på DHEA/cortisol test, test dig selv vha. simpelt framework og følg med i den strategi, som jeg vil anbefale den 34 årige kvindelige caseperson at sætte i gang med. 

 
Lidt mere om magnesium, som lovet:
  • Magnesium beskytter cellerne i kroppen mod stresshormonets skadelige virkning.
  • Langvarig stress tærer på kroppens magnesiumdepoter, så kroppens stresstolerance sænkes og man oplever alle stressfaktorer som værende meget mere stressfulde.
  • Ved at genoprette kroppens magnesium niveauer, bliver du dermed bedre til at håndtere både ude- og indefrakommende stressfaktorer, optimerer din evne til at håndtere kulhydrater - samtidigt er magnesium dit bedste våben mod søvnløshed og dårlig søvnkvalitet.

<p>

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.

 


</p>