Du er ikke hvad du spiser, men hvad du optager

I denne første uge af forårsforvandlingen har vi fokus på at øge mængden af protein i din kost - for at støtte leverens afgiftningsprocesser og booste stofskiftet. Andre fordele er bedre kommunikation i hjernen, mere fokus, drive og større mæthedsfornemmelsen.

Optager du din mad og dine kosttilskud?

Men for at kunne få gavn af de gode proteinkilder, skal man også kunne optage dem. Og det er min erfaring, at de færreste af mine klienter kan. Den hyppigste årsag er en utilstrækkelig produktion af mavesyre. Har du ikke nok mavesyre, vil du ud over proteiner også have svært ved at optage diverse næringsstoffer, bl.a. B-vitaminer - og de er en vigtig aktør i leverens afgiftningsprocesser, samt zink.  

Så hvis du lige nu spiser en masse kosttilskud og undrer dig over den udeblevne effekt, kan årsagen være så simpel, at du ikke kan optage dem, og de ryger ud af systemet igen (bogstaveligt talt - penge i toilettet).

At teste for mavesyreniveauer er derfor det første jeg gør, når en kunde starter i et forløb hos mig. I mange tilfælde, er dét at genopbygge et optimalt mave/tarm miljø, den eneste brik, der mangler, for at kroppens processer kan forløbe hensigtsmæssigt.

 

Hvordan er din fordøjelse?
Kan du svare ja til en eller flere af nedenstående symptomer, er der sandsynlighed for, at du ikke har tilstrækkelige niveauer af mavesyre:
  • Opstød eller luft i maven inden for én time efter et måltid
  • Oppustethed og følelsen af at være overmæt kort efter at have spist
  • Dårlig ånde
  • Manglende lyst til kød
  • Kvalme efter at have indtaget kosttilskud
  • Skrøbelige fingernegle
  • Ufordøjet mad i afføringen
  • Ildelugtende afføring
  • Mavesmerter
  • Ønske om at springe måltider over
  • Acne rosacea
 
Årsager til for lav mavesyre

Der er mange grunde til for lav mavesyre, såsom B-vitamin-mangel, for stort kulhydratindtag, lavt stofskifte, fødevareintolerancer, H. Pylori infektion, sodavand indtag og aldring. Men den mest almindelige årsag til for lav mavesyre er faktisk stress og overbelastning.

 
Støt din fordøjelse

For at genoprette de optimale mavesyreniveauer, og dermed få glæde af den øgede mængde protein i din kost, samt dine kosttilskud, kan du med fordel gøre følgende allerede i dag:

  • Skær kraftigt ned på drikkevarer med brus, især light produkterne.
  • Spis i fred og ro - hvis du støvsuger din frokost på 5 min. foran computeren, udfordrer du din fordøjelse maksimalt. Kroppen producerer ikke mavesyre i stressede omgivelser.
  • Pres noget citronsaft og/eller eddike over din mad - det stimulerer din egen produktion af mavesyre.

I nogle tilfælde har kroppen brug for mere støtte, i form af målrettet supplementering. Henvend dig evt. til en BioSignature coach, som bliver recertificeret årligt, eller til en læge, der arbejder med funktionel medicin (fx. på Nordic Clinic) for at udføre en test og få den rette vejledning ifm. supplementering.

"Men hvad med de sure opstød? Er det ikke, fordi jeg har for meget mavesyre?" Det giver jeg dig svar på i morgen.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.