Vil du gerne træne mindre... og have bedre resultater?

Træn mindre få mere ud af det

Øh, ja tak! Hvem vil ikke gerne det?
Men de fleste vil nok også med deres sunde fornuft mene, at det ikke kan lade sig gøre.
At det lyder for godt til at være sandt.
Men hvad nu, hvis jeg fortæller dig, at den er god nok?
Du kan faktisk træne mindre – og få bedre og mere holdbare resultater.  
Du kan nøjes med at træne 1 time om ugen – og få større udbytt
e end ved at svede til spinning i timevis.
Uge for uge.

Jeg tror ikke på dig, Anna!
Det forstår jeg godt. 
Men nu skal du få forklaringen.

Forudsætningerne for, at du kan få bedre resultater med bare 1 times træning om ugen, er: 

  • at du træner styrketræning med høj kvalitet i træningsteknik
  • at du følger strategisk programmerede træningsprogrammer med indlagt progression
  • at du har god kontakt til dine muskler
  • at dine pauser er lange nok til, at du kan træne med fuld kraft i hver eneste gentagelse
  • at du spiser nok rigtig mad og dropper lavkaloriekure, så du har energi til at træne kort og intenst

Det er med andre ord ikke ligegyldigt, hvad du laver i den ene time om ugen, hvis du vil have synlige og holdbare resultater.

Du kommer ikke i god form med tilfældige holdtimer eller udmattende træning med mange, bevidstløse gentagelser med lav vægt. Og du får ikke flad mave af at lave hundredevis af mavebøjninger uden fuld spænding. 
Det er ikke nok, at det føles hårdt, og dine muskler syrer til. 

Måske er du mere til crossfit?
Det er bare sådan, at hvis du vil kunne dyrke crossfit uden at få skader, skal du have et solidt fundament af grundlæggende styrke.
Det samme gælder faktisk løb, som forudsætter god bevægelighed, koordination og kraftudvikling
Og hey! – her kommer styrketræningen ind som din base for alt andet i livet.
For når du bliver stærkere, bliver alting meget nemmere:

  • Du får mere lyst til at bevæge dig og kan lettere tage dig sammen til at træne
  • Du får mere energi (og tid) til alle de andre sjove ting i din hverdag
  • Du kan bevæge dig uden at få ondt eller få skader
  • Du kan spise mere uden at tage på

Hallo, muskler!?

Først skal kontakten til dine muskler vækkes, så du kan rekruttere flere muskelfibre ved hver eneste gentagelse.
Ni ud af ti kvinder, jeg har mødt og arbejdet med, har nemlig svært ved at få aktiveret deres muskler fuldt ud.
Stillesiddende arbejde og manglende genoptræning efter skader eller graviditet kan betyde, at nogle muskelgrupper nærmest snorksover. 

Hvordan vækker man så musklerne?

Forestil dig, at din hjerne er en GPS med kort over kroppens led og muskler og deres bevægelser. 
Hvis GPS'en modtager upræcise signaler fra din sansning af led og muskler (eller fra dit syn eller dit indre øre), så kan hjernen ikke orientere sig nøjagtigt, og den vil være utryg ved at udvikle fuld kraft. Den kan endda få den idé at beskytte dig fra bevægelse ved at sende smertesignaler eller gøre dig svimmel, så du ikke risikerer at komme til skade. 
Uden god og nøjagtig orientering kan det være farligt at bevæge sig hurtigt og kraftfuldt. Du kan bare forestille dig, hvordan det ville være at løbe igennem en mørk skov. Du kan næsten mærke, hvordan der ville være bremser på dine muskler, ikke? 

Hvis der er led, som ikke har fuld bevægelighed, og bevægelser som du igennem længere tid bevidst eller ubevidst har undgået, bliver hjernens kort over det kropsområde sløret, og dine bevægelser bliver mindre præcise. Det betyder også, at hjernen får sværere ved at ringe musklerne op – ja, den kan endda komme til at bytte rundt på dem.
Og hvad sker der så?

  • Du løfter måske med lænden, uden at balderne kommer på arbejde – uden at balderne bliver løftet.
  • Du aktiverer måske dine forlår uden at få baglårene og inderlårene med – og det bliver ikke til de der spændstige stænger!
  • Du kan lave hundredevis af mave- eller armbøjninger – uden at få strammere mave eller tonede arme.

Når du ikke kan aktivere dine muskler fuldt ud og holde opspænd igennem hele bevægelsen, får du mindre "time under tension" – og kan vinke farvel til det fulde træningsudbytte. Du arbejder simpelthen mindre, mens du træner – selvom det føles anstrengende. Eller måske keder du dig faktisk lidt – fordi hverken du eller dine muskler er fuldt engagerede.

Så du knokler løs med sved på panden og de bedste intentioner, uden at få fuldt udbytte af din indsats... og helt ærligt, gad du gå på arbejde uden at få løn eller vide, at du gør en forskel?
Nej, vel!

Så leg lige med her.
På videoen herunder viser jeg dig, hvor lidt der skal til for, at den klassiske mavebøjning (som du altså kan lave et hav af uden nogensinde at få rigtigt fat i dine mavemuskler eller stramme taljen ind – i værste fald kan du endda få dem til at bule udad) bliver langt mere effektiv, når du skaber fuld kontakt til musklerne.
Ikke nok med, at du så kan nøjes med at lave færre mavebøjninger og frigive tid til andre ting i livet – du får også mere synlige resultater!




Videoen er bare en forsmag på, hvordan du med ganske små justeringer kan skabe en stærkere forbindelse fra hjernen til musklerne. Eller med andre ord: hvordan du får vækket dine muskler, så du kan få meget mere ud af din træning.
Forestil dig bare, hvad der kan ske, hvis du arbejder målrettet med at vække alle kroppens muskler?
Du kan få 5 gange mere effekt af din træning – og skyhøj efterforbrænding.
Ja, du kan ligge på sofaen og forbrænde videre efter træning!

Men Anna... jeg kan jo ikke finde ud af at styrketræne?

Det lover jeg dig, at du kan lære.
I min onlinetræningsklub En Stærk Sag er hver enkelt øvelse brudt ned i små bidder, så du lærer at lave dem sikkert – uden frygt for skader. 
Programmerne er delt op i niveauer, så alle kan være med. Og du får grundige instruktioner, der øger din kropsbevidsthed, skærper din sansning og giver dig mere og mere udbytte af træningen. 
Det er ikke one size fits all - men skræddersyet træning til dig og dine behov

Vil du også gerne lære at tænde for dine muskler og få 5x større træningsudbytte?

 

Kom med i klubben!

Kopi af Freebie - mail banner


Du lærer at styrketræne hjemme, så du får synlige resultater med blot 1 time om ugen. Teknisk sikkert, effektivt og uden skader - med skyhøj efterforbrænding.

Jeg giver dig mine bedste strategier til et hverdagsvenligt og bæredygtigt træningsflow, som bliver ved med at skabe fremgang og synlige resultater for dig – uden at du nogensinde skal træne til udmattelse.


SE MERE OM MEDLEMSKLUBBEN HER  →



Vil du læse endnu mere om tidseffektiv styrketræning?
Det er ligegyldigt, hvilke øvelser du laver, hvis dine muskler sover!
Hjerne til muskler: er der hul igennem?

Se også flere videoer med øvelser, viden og tips på min YouTube kanal.