Nootropics: Førstehjælp til din hjerne efter stress eller hovedtraume.

_DSC0117-edited

Indlægget indeholder reklame.  

Tilbage i 2009, da jeg var sygemeldt med en voldsom stresskollaps, var der én ting, der frustrerede mig endnu mere, end den krop jeg ikke kunne genkende i spejlet. 

Jeg var allermest ked af, at min hjerne var en stærkt krympet udgave af sig selv. 

Båndsalat, som en af mine kollegaer kalder det så fint.  

Jeg kunne ikke overskue selv simpel logistik. “For at kunne gå ud i gården, skal jeg have… vandflaske, nøgler… Ej glem dét, jeg bliver indenfor”. 


Jeg glemte aftaler.

Kan stadig huske den der følelse af panik, når jeg fik et opkald med “hvor er du henne?”... “F*ck, var det i dag, vi aftalte at mødes?” 

Jeg tænkte én ting, men hørte mig selv sige en anden. 

Da jeg læste højt, blev starten af ét ord kombineret med slutningen af et andet ord, eller jeg byttede om på stavelser. 

Mit brændende spørgsmål var… 


“Ville jeg nogensinde få min hjernekapacitet tilbage igen?”

Så jeg brugte al min knappe energi på at læse, researche, tage kurser - og et bjerg af noter (så jeg kunne genlæse alt det, jeg i mellemtiden havde glemt).

1 times læsning, 1 times søvn. Sådan cirka gik det. 

Spol flere år frem, hvor jeg var blevet klogere på hjernen - og hvad der sker af forandringer i den under stress, være det sig mentalt (som fx følge af udbrændthed) eller fysisk (som fx følge af hovedtraume). 


Som du vil se nedenfor, er der nemlig en del fællestræk i symptombilledet mellem stressbelastning og postcommotiosyndrom (senfølger efter hjernerystelse / mildt hovedtraume)

Fysiske symptomer: 

  • Hovedpine 
  • Kvalme
  • Svimmelhed 
  • Udmattelse
  • Lyd- og lysfølsomhed
  • Synsforstyrrelser 
  • Balanceproblemer 
  • Forsinket reaktionstid 
  • Søvnløshed eller overdrevet søvnbehov


Kognitive symptomer: 

  • Osteklokke-fornemmelse 
  • Hukommelsestab
  • Koncentrationsbesvær 
  • Manglende overblik og evne til planlægning 
  • Ubeslutsomhed 
  • Svært ved at processere ny viden, fx læse og forstå en tekst 
  • Svært ved at formulere tanker eller følge med i en samtale

Emotionelle symptomer: 

  • Grådlabilitet 
  • Irritabilitet
  • Ulyst
  • Depression 
  • Angst 
  • Håbløshed 
  • Humørsvingninger 
  • Nervøsitet
  • Aggressivitet 


Hvad sker der i hjernen? 

Hjernen ikke er i stand til at lagre glukose, og der må derfor løbende ske en transport af glukose over blod-hjerne-barrieren. 

Både stress og hovedtrauma forårsager ændringer i hjernens stofskifte, som i store træk handler om omsætning af glucose (sukker).

Der ses fx forhøjede niveauer af glucose i hjernen - men nedsat optag af det.

Der opstår derfor et problem med lav energitilgængelighed, dvs. hvor godt hjernen er i stand til at bruge den energi, der er til rådighed. 

Det kan forklare oplevelsen af at hige efter sukkerholdige fødevarer for at forsøge at få bare et lille energiløft - men crashe umiddelbart efter indtagelse.


Specifikt ifm hovedtraume ses der en række kemiske reaktioner, som accelererer behovet for glukose, men en mindsket blodgennemstrømning gør, at sukkeret ikke når ind til den rette destination i hjernen i tilstrækkelige mængder.

Det resulterer i en energikrise.

Selv små opgaver bliver til store udskrivninger, som efterlader én vredet som en klud. 



Det er ikke overraskende, at rigtig mange har svært ved at komme i gang med motion og bevægelse efterfølgende. 

Svimmelhed, kvalme, hovedpine sætter hurtigt en stopper for det ekstra energiforbrug, lige så snart pulsen kommer bare lidt op. 

At give op på bevægelse kan synes som den eneste mulighed, men den er jeg ikke meget for. 

Bevægelse er netop ekstremt effektivt til at optimere glukose optag - og reducere en lang række inflammatoriske processer, som også er på spil. 


Men vi skal starte et heeeelt andet sted, end traditionel kondi- og styrketræning.

Først skal der genskabes tillid til sanserne, dernæst skal du blive tryg i bevægelse og til sidst, skal der skabes fornyet kontakt mellem hjerne og muskler. Og så skal det mikro-doseres!

Tag et kig i min bog Smertefri - og find gratis videoer af alle øvelser på www.smertefrikrop.dk 

Smertefri forside

Er du dér, hvor du ikke føler dig invalideret, men stadig er lang vej fra at kunne dyrke motion igen, skal du tage fat i Express Opstrammer programmet (med 5 min. mikrotræning om dagen) i stedet. 


Nootropics: førstehjælp til hjerne i energikrise & tarme i nød

Jeg er ikke for fin til lette løsninger - så jeg springer det obligatoriske afsnit om gode vaner over for nu (du kan finde det i Smertefri bogen) - og går direkte over en ekstremt virkningsfuld genvej. 

Jeg og flere af mine klienter har nemlig haft gavn af at støtte hjernen med en specifik type kosttilskud, som får hjernen på rette køl igen.

De gjorde en kæmpe forskel for mig, da jeg genopbyggede mig selv fra den stresskollaps for små 12-13 år tilbage - og vitterligt gav mig en følelse af at have fået min hjerne tilbage.

Der er tale om nootropics


Det er plantestoffer, som stimulerer hjernen ved at påvirke energi (glukose) omsætning i hjernen, neurotransmission (kommunikation mellem neuroner) og beskytte neuroner fra skade og dysfunktion - og dermed støtte op og forebygge for tidlig nedgang i kognitiv funktion.  

Screenshot 2020-11-20 at 03.41.41


Det tilskud, som jeg er særligt blevet vild med, hedder FOKUS fra Premind®Biotics.

(Og jeg har også fået en rabatkode til jer, der hedder ANNAB_10. Den giver 10% på produkterne i shoppen). 

For en god ordens skyld vil jeg indskyde, at jeg meget sjældent siger ja til at reklamere for andre på på mine kanaler. 

Men jeg valgte at sige ja til Premind®Biotics fra det danske firma Metaceutic stiftet af ildsjæl Ali Kazemi, som igennem længere periode har forsket i bl.a. sammenhænge mellem hjerne og tarme.

Det gjorde jeg pga den helhedsorienterede tilgang, som ligger bag skabelsen af produkterne. De arbejder målrettet på at bevæge sig væk fra symptombaseret medicin - og imod løsninger som i stigende grad har en systemisk effekt. Det kan jeg kun bifalde. 


Tilbage til FOKUS

Det indeholder ingredienser som bidrager til understøttelse af hukommelsen, generelle kognitive funktioner, koncentration og evnen til at lære. 


Disse 3 ingredienser er især værd at lægge mærke til: 

Bacopa, Panax ginseng, Gingko Biloba (referencer finder du nederst i indlægget).

De er effektive hver især - men har en ekstra stærk synergieffekt, når de bliver brugt sammen og især i kombination med særligt udvalgte prebiotika og vitaminer.  


Bacopa har en absolut stjernestatus hos mig, og det ser ud til at: 

  • Forbedre hukommelse - herunder mindske glemsomhed, fremskynde fastholdelse af nye informationer og optimere evnen til at genkalde sig specifik information efter en afbrydelse. 
  • Have smertelindrende effekt
  • Beskytte hjernen fra skadelige virkninger af oxidativ stress
  • Mindske neuroinflammation (som også ses hos fibromyalgi patienter) og dermed have en neurologisk anti-age effekt
  • Beskytte mod akut og kronisk stress (Ved også at fungere som “adaptogen” - dvs plantestof, som er i stand til at forebygge fysiske og kemiske effekter af stress).


Gingko biloba ser ud til at:

  • Beskytte mitokondrier (cellens energifabrik) og hjernen mod oxidativ stress 
  • Forbedre blodgennemstrømning i hjernen
  • Skabe nye nerveforbindelser i hjernen - hvilket både beskytter mod nedgang i mental ydeevne og spiller en mulig rolle i reparation af nerver.


Panax ginseng ser ud til at:

  • Forbedre blodgennemstrømning - og derved transport af næringsstoffer 
  • Forbedre mental ydeevne ved at afhjælpe træthed
  • Skabe følelse af velvære og afstressning i akutte stresssituationer
  • Sænke en række inflammationsmarkører
  • Forbedre glukoseomsætning  



Bonus info: 

Hjerne-tarm forbindelsen og inflammation i nervesystem

Forbindelsen mellem hjernen og tarm spiller en afgørende rolle i regulering af både nervesystem, hormonsystem og immunsystem. 

Tarmmikrobiom (den unikke bakteriesammensætning i dine tarme) bliver signifikant ændret efter både stress og traume, hvilket kan medføre en tilstand af inflammation i centralnervesystemet og dermed forværre senfølger.  

Derfor er det særligt interessant, at Premind®Biotics har valgt at lave et kombinationsprodukt med både nootropics til hjernen og prebiotika til tarmen (og særligt udvalgte vitaminer) - alt sammen for en forstærket synergieffekt. 

Om jeg selv mærker en forskel? 

Nu har jeg brugt specifikt FOKUS (og RO) - hhv morgen og aften - i 2 mdr. Og jeg kan uden tvivl mærke en kæmpe forskel i min kognitive performance. Primært på den måde, at jeg kan kapere og jonglere mængden af input og ændringer, som tidligere ville have “sprunget mine sikringer”.

Så hermed mine absolut varmeste anbefalinger.

(OBS: der kan være individuelle forskelle ift oplevet virkning, fordi det handler om præbiotika, som reagerer med den enkeltes unikke tarm mikrobiom). 



LÆS MERE OM PREMIND®BIOTICS HER >>>

OBS: Jeg har også fået en rabatkode til jer, der hedder ANNAB_10. Den giver 10% på produkterne i shoppen. 

 

Har du spørgsmål, skriv endelig i kommentarfeltet nedenfor eller direkte på support@annabogdanova.dk 


Referencer: 

Roodenrys S, Booth D, Bulzomi S, Phipps A, Micallef C, Smoker J. Chronic effects of Brahmi (Bacopa monnieri) on human memory. Neuropsychopharmacology. 2002 Aug;27(2):279-81. doi: 10.1016/S0893-133X(01)00419-5. PMID: 12093601.


Stough C, Lloyd J, Clarke J, Downey LA, Hutchison CW, Rodgers T, Nathan PJ. The chronic effects of an extract of Bacopa monniera (Brahmi) on cognitive function in healthy human subjects. Psychopharmacology (Berl). 2001 Aug;156(4):481-4. doi: 10.1007/s002130100815. Erratum in: Psychopharmacology (Berl). 2015 Jul;232(13):2427. Dosage error in article text. PMID: 11498727.

Morgan A, Stevens J. Does Bacopa monnieri improve memory performance in older persons? Results of a randomized, placebo-controlled, double-blind trial. J Altern Complement Med. 2010 Jul;16(7):753-9. doi: 10.1089/acm.2009.0342. PMID: 20590480.

Bhaskar M, Jagtap AG. Exploring the possible mechanisms of action behind the antinociceptive activity of Bacopa monniera. Int J Ayurveda Res. 2011 Jan;2(1):2-7. doi: 10.4103/0974-7788.83173. PMID: 21897636; PMCID: PMC3157104.

Tripathi YB, Chaurasia S, Tripathi E, Upadhyay A, Dubey GP. Bacopa monniera Linn. as an antioxidant: mechanism of action. Indian J Exp Biol. 1996 Jun;34(6):523-6. PMID: 8792640.

Rastogi M, Ojha RP, Devi BP, Aggarwal A, Agrawal A, Dubey GP. Amelioration of age associated neuroinflammation on long term bacosides treatment. Neurochem Res. 2012 Apr;37(4):869-74. doi: 10.1007/s11064-011-0681-1. Epub 2011 Dec 25. PMID: 22198697.

Rai D, Bhatia G, Palit G, Pal R, Singh S, Singh HK. Adaptogenic effect of Bacopa monniera (Brahmi). Pharmacol Biochem Behav. 2003 Jul;75(4):823-30. doi: 10.1016/s0091-3057(03)00156-4. PMID: 12957224.

Janssens D, Remacle J, Drieu K, Michiels C. Protection of mitochondrial respiration activity by bilobalide. Biochem Pharmacol. 1999 Jul 1;58(1):109-19. doi: 10.1016/s0006-2952(99)00061-1. PMID: 10403524.

Saleem S, Zhuang H, Biswal S, Christen Y, Doré S. Ginkgo biloba extract neuroprotective action is dependent on heme oxygenase 1 in ischemic reperfusion brain injury. Stroke. 2008 Dec;39(12):3389-96. doi: 10.1161/STROKEAHA.108.523480. Epub 2008 Oct 9. PMID: 18845796; PMCID: PMC6010172.

Mashayekh A, Pham DL, Yousem DM, Dizon M, Barker PB, Lin DD. Effects of Ginkgo biloba on cerebral blood flow assessed by quantitative MR perfusion imaging: a pilot study. Neuroradiology. 2011 Mar;53(3):185-91. doi: 10.1007/s00234-010-0790-6. PMID: 21061003; PMCID: PMC3163160.

Chen YS, Liu CJ, Cheng CY, Yao CH. Effect of bilobalide on peripheral nerve regeneration. Biomaterials. 2004 Feb;25(3):509-14. doi: 10.1016/s0142-9612(03)00548-9. PMID: 14585700.

Park MW, Ha J, Chung SH. 20(S)-ginsenoside Rg3 enhances glucose-stimulated insulin secretion and activates AMPK. Biol Pharm Bull. 2008 Apr;31(4):748-51. doi: 10.1248/bpb.31.748. PMID: 18379076.

Zhu CS, Grandhi R, Patterson TT, Nicholson SE. A Review of Traumatic Brain Injury and the Gut Microbiome: Insights into Novel Mechanisms of Secondary Brain Injury and Promising Targets for Neuroprotection. Brain Sci. 2018;8(6):113. Published 2018 Jun 19. doi:10.3390/brainsci8060113

5 kommentarer

Charlotte 21 nov '20 05:56

Hej Anna

Er Fokus en kur (indtagelse i en kort periode) eller er det meningen, at indtagelsen skal fortsætte?

Læs mere
Læs mindre

Jeg ville tage det som en kur i den periode, hvor der er brug for ekstra støtte. Nogle gange - desværre - kan man være under så stort et pres, at perioden man har brug for støtte i, er lang... Men det her er mest ment som en støtte i reparationsprocessen, en slags redningskrans. 

Læs mere
Læs mindre
Meike Justesen 22 nov '20 23:43

Anna

Skal jeg ud fra dit svar til Charlotte forstå det sådan, at produktet ikke har en reparationseffekt, men mere en optimeringseffekt?

Læs mere
Læs mindre
Merete Maja 24 nov '20 13:43

Hej Anna.

Jeg er sygemeldt med stresssymptomer gennem 1 mdr. nu. Mine symptomer er bla. uro/ængstelse  i kroppen, tinnitus, kvalme af og til og især en meget generende trykken i hovedet, ikke decideret hovedpine, men trykken og gyngende følelse, når jeg fx går. Jeg sover generelt fint om natten, men kan vågne ved 5.00-5.30 tiden for derefter kun at blunde. 
Læge og psyk. siger det er stress, men jeg faldt over en hjemmeside, som beskriver, at overgangsalder kan give samme symptomer, så måske det også er den, der spænder ben for mig (måske en kombination). 
Er der nogle af de produkter, du omtaler,  som evt. kan hjælpe mig?

Mange hilsener
Merete

Læs mere
Læs mindre
Inger Grønhøj 24 nov '20 23:05

Hej Anna

Ved du, om kosttilskuddet må/kan bruges til barn (10år)med svære indlæringsvanskeligheder?

Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar