"Det giver mig utroligt meget at føle mig så stærk igen" - Mød Rikke

rikke-simonsen

Rikke Simonsen har fået træning ind som en fast del af sin morgenrutine, er blevet stærkere og oplever midt i en sygemelding med stress at få mere mental ro af træningen.

 

Fra elitesport og sygemelding til mental ro og styrke

Jeg har været deltidssygemeldt med stress siden starten af 2017, men ville gerne i gang med at træne for at få det bedre i min krop. Jeg har været elitesportsudøver, men jeg stoppede, da jeg ventede første barn og er aldrig kommet ordentligt i gang med træning igen.

Skyhøj Forbrænding tiltalte mig, fordi man træner så kort tid, og med fuldtidsjob og tre børn er der ikke tid til at svede flere timer i et center. Jeg har flirtet med kostretninger som LCHF, gået til diætist og dyrket kredsløbstræning, men det er ikke lykkedes mig at tabe kiloene – og holde det. Og selvom musikken til træningen gjorde mig glad, gjorde træningen mig også træt.

Jeg er en type 5, der vejer for meget, så jeg vil da gerne tabe mig. Men lige nu er det vigtigste at have en funktionsdygtig krop, så jeg kan lege med mine børn, uden det gør ondt. Hver gang jeg har været gravid og ammet, har jeg fået en lettere hormonforstyrrelse, som har givet mig led-smerter. Det er blevet bedre efter endt amning, men er ikke forsvundet helt, så jeg har daglige ledsmerter og også lidt løse knæ efter at have dyrket så meget sport.

Det er ikke gået så nemt for mig at komme igang med træningen. Jeg har gjort mange forsøg, men måtte stoppe hver gang. På et tidspunkt strejkede kroppen, og noget satte sig fast, og det mentale overskud har strejket, og børnene blev ved med at blive syge. Der var ikke energi til at komme op om morgenen og træne. Men så tog jeg en beslutning om udelukkende at fokusere på træningen og tage kostdelen i anden, tredje eller måske fjerde omgang – og nu har jeg kørt Skyhøj Forbrænding helt igennem én gang og er klar til at starte op på anden omgang.

 

Færre ledsmerter og mere energi

Ledsmerterne er ikke væk, men jeg kan mærke, de er blevet mindre. Og jeg er blevet stærkere. Jeg kan tage flere runder og lave flere gentagelser. Jeg syrer ikke længere så hurtigt til i musklerne, og hvis jeg skal flytte rundt på ting eller lege med mine børn, kan jeg gøre det uden problemer, fordi min core er blevet stærkere. Det giver mig også masser af energi at få trænet fra morgenstunden, og de dage, jeg ikke træner, laver jeg flows, så jeg holder kroppen igang. Det giver mig en mental ro og er blevet en fast del af min morgenrutine.

Det giver mig utroligt meget at føle mig så stærk igen. Jeg har tænkt, at det er for dårligt, at jeg har ladet min krop forfalde så meget efter at have dyrket elitesport. Nu kan jeg dog mærke, at jeg er på rette vej, og at de små bitte skridt er vigtige for mig, og så kan jeg bygge mere på. Og så kan det altså være en god strategi at skifte fokus fra alle de fejlslagne kure til i stedet at få det godt i hverdagen – det har i hvert fald virket for mig, så jeg er kommet igang.

 

BAGOM Rikke Simonsen, 43 år, IT-konsulent. Mor til tre børn på 5, 8 og 10 år.  

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.