"Jeg blev nærmest høj af velvære" - Mød Ingerlise

ingerlise-lebech

Ingerlise Lebech har trods en bypass fundet en træningsform, som hun kan overskue, og hvor hun er blevet stærkere og har fået hjælp til et bedre spisemønster, så hun har det bedre end nogensinde.

 

Målet var at tage på og blive stærkere

Det er ikke så tit, man hører om kvinder, der gerne vil tage på i stedet for at tabe sig. Men det er min historie. Jeg har fået en bypass og mere end ti ballonbehandlinger i kroppen, så jeg får en masse medicin. For nogle år siden blev jeg også enke, og jeg mistede lysten til mad. Når jeg så mig selv i butiksvinduerne, kunne jeg ikke kende mig selv – hvem var den spinkle kvinde på kun 46 kilo? På hjerteafdelingen sagde de, at de ville indlægge mig, hvis jeg tabte mig mere. Så mit mål var at tage på, og, ikke mindst, få nogle flere muskler, så jeg kunne blive stærkere.

Jeg kunne ikke overskue at gå i fitnessenter, hvor jeg skulle møde på et bestemt tidspunkt, for det er ikke alle dage, jeg har det godt. Og jeg havde flere af Annas programmer, jeg havde bare aldrig haft overskuddet til at komme igang. Men i januar 2017 besluttede jeg mig for, at nu var det nu, og jeg gik i gang med Balder uden Buler til det fælles opstartsmøde. Og hvor er det dog befriende, at Annas programmer ikke handler om at overleve på to stykker selleri, og at der er plads til alle – uanset alder, form, niveau og mål.

 

Nærmest høj af velvære

Den første gode oplevelse kom hurtigt. Pludselig, under træning, kunne jeg mærke, at kroppen slap den ophobede væske fra medicinen, så jeg blev mindre hævet og øm – og nærmest høj af velvære. Træningen har også tvunget mig til at spise mere, for hvis jeg glemmer det, kan jeg høre Annas stemme hviske 'man kan ikke træne uden at spise', og så sørger jeg for at spise. Jeg har taget 5 kilo på – men uden at blive større. Jeg har bare fået flere muskler og er blevet stærkere. Og jeg har såmænd også fået lidt buler på ballerne!

Mine omgivelser siger, at de kan mærke, jeg er anderledes, for jeg har fået mere overskud. Har jeg en dag, hvor jeg falder tilbage i de gamle vaner, får jeg blodsukkerfald og bliver træt, men nu har jeg lært, hvad der skal til, for at jeg ikke havner der. Jeg er blevet mere opmærksom på, hvornår jeg er på vej i forkerte retning og i stedet for at banke mig selv oven i hovedet, skal jeg måske skalere ned eller ikke træne den dag. Med et forkalket hjerte er jeg selvfølgelig nødt til at tage hensyn, og nogle ting er lidt hårdere for mig end for andre, men det kan godt lade sig gøre. Lige nu kører jeg Balder uden Buler igen på samme niveau, men med tungere kettlebells.

Mit bedste råd er at tage programmerne skridt for skridt. De kan godt virke overvældende, og du får rigtig meget information, men hop ud i det – start fx med træningen og byg så langsomt mere og mere på. Og når du først har været igennem ét program, er det meget nemmere at gå i gang med de andre.

 

BAGOM Ingerlise Lebech, 62 år, tidligere folkeskolelærer (nu pensionist)

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.