Kæbe-/nakkespændinger og hovedpine: årsager og øvelser

shutterstock_505306069.jpg

I serien om de hyppigste problematikker som min gode kollega Nikolaj Kaufmann (fys og osteopat) ser i sin klinik, er vi nået til del 2 om smerter og spændinger i kæbe og hovedpine.

Jeg vil undervejs supplere indlægget med relevante øvelsesvideoer, som kan hjælpe dig med at lindre spændingerne og smerterne, både når de står på - og også på sigt. 

Øvelserne er også gode at bruge (regelmæssigt) efter en manuel behandling, for at din hjerne bedre husker det nye kropslige setpoint, efter at du er blevet manipuleret på plads.

 

Og SÅ giver jeg ordet videre til Nikolaj, så han kan fortælle meget mere om, hvordan han hjælper sine klienter af med kæbespændinger og hovedpine:

[Scroll ned for øvelser og en hurtig gennemgang i video]

"Først og fremmest er det vigtigt at kunne diagnosticere hovedpiner. Hovedpine i sig selv er et enormt emne. Hovedpine kan have en klinisk diagnose af forskellig karakter, mens andre kan være relateret til blodtryk, allergi, spændinger i kroppen, tand og kæbeproblemer og meget andet. Orofasciale smerter dækker over smerter relateret til mund, kæbe og ansigt, hvilket bla. tandlæger arbejder meget med i deres praksis. Meget ofte krydser mange forskellige problematikker hinanden, hvilket jeg især ser meget ved kæbeproblemer og hovedpine. Smerter og deres lokation er ikke altid lig, hvor den endelige problematik forefindes.

 

Når hverdagen går for stærkt... kan du få ondt. Skuldre oppe om ørerne og sammenbidte tænder.

Psykiske faktorer, stress i hjemmet, julestress, frustrationer på jobbet, angst og depression er årsager til smerter hos rigtigt mange mennesker. Disse smerter kan manifestere sig som rygsmerter, hovedpiner, ansigtssmerter og meget mere.

Når hverdagen går for stærkt, tænder vores hjerner for vores ”fear, flight and fight” system, en del af nervesystemet, som gør os klar til kamp og holder os skarpe i hverdagen.

Hvis dette system er ”tændt” for længe af gangen pga. kronisk travlhed eller emotionelle påvirkninger, kan vi have tendens til at overse vores egen hjernes signaler, når den prøver at fortælle os, at vi skal slappe af.

Spændinger i nakken og i kæben er nogle af hjernens måder at fortælle vores krop, at tingene går for stærkt. Vi trækker skuldrene op om ørerne og ”gør os klar til kamp”, mens vi bider tænderne sammen, i hverdagen, eller vågner op med spændingshovedpine og spændinger i kæben om morgenen fordi vi skærer tænder om natten.

Hos klienter med angst eller kronisk stress, kan spændinger i kæben være det primære problem, de henvender sig med, mens behandlingen af dem ofte skal have fokus på deres angst/stress, frem for deres smerter i kæben - som du måske har hørt Anna fortælle dig om ved flere lejligheder.  

 

Bærer du verden på dine skuldre? Spændingshovedpine og myoser?

Trapezius, vores store nakkemuskel, er endnu en muskel, vi spænder i under pres i hverdagen. Deraf udtrykket ”at bære verden på sine skuldre”.

Trapezius udspringer fra vores skulderblade og kravebenene og tilhæfter på nakkehvirvlerne og kraniekanten. Når vi trækker skuldrene op om ørerne, kan den blive irriteret og føre til, hvad jeg ofte ser beskrevet som ”spændingshovedpine og myoser i nakken” i en henvisning fra en læge. Mange oplever, at massage kan have en lindrende effekt, men at problemet med spændte skuldre bliver ved med at komme tilbage igen og igen, da det ofte kun er symptombehandlinger ovenpå en anden dybdeliggende problematik.

 

Trækker du vejret oppe i brystet eller nede (og rundt om) maven?

En presset hverdag lider ofte til højcostal vejrtrækning, dvs. at man ofte trækker vejret i brystet og ikke ned i maven.

Er du i tvivl? Læg en hånd på maven og en på brystet, tag et par gode vejrtrækninger og mærk efter – bevæger du hånden på brystet eller maven mest?

 

Du kan få hjælp til at teste dit vejrtrækningsmønster her:

(Annas kommentar: Testen kan med fordel også bruges som øvelse i større vejrtrækningsbevidsthed i forskellige retninger og positioner - først skal du blive god liggende, derefter siddende og så stående). 

 

Hvis du oplever, at brystet bevæger sig, mens du næsten ikke kan få vejret ind i maven, er din vejrtrækning på afveje.

Normalt trækker mellemgulvet, diaphragma, vores luft ned i lungerne ved at udvide lungerne nedad og udad, så maven går ud (ligesom på en baby, der græder – se på maven, den kører som en blæsebælg).

Hvis du trækker vejret højcostalt, får diaphragma ikke lov til at bevæge sig frit og man bruger halsmuskulaturen til at trække op i de øvre ribben og kravebenet, for at trække vejret ind opadtil. Dette skaber spændinger i muskulaturen, som kan forplante sig videre op til kæben og potentielt kan give smerter i både hals og nakke, som igen kan føre til hovedpine og spændinger i nakken.

Endnu en god øvelse til at lære at få vejrtrækningen ned og hele vejen rundt om rygsøjlen er krokodille-vejrtrækning her:

 

Annas kommentar: Kan også laves, hvor du sidder på en stol, foldet sammen over fx en stor pude - og arbejder med at mærke, at du trækker vejret 360 grader rundt og helt omme i lænden. Det kan nemlig også være problematisk kun at trække vejret med maven (dét man typisk lærer i yoga). At kunne trække vejret 360 grader rundt er en forudsætning for senere at kunne udvikle helkropsstyrke. 

 

Dårlig holdning eller ulykke?

Er den øvre nakke påvirket igennem længere tid af dårlig holdning, eller akut efter f.eks. en whiplashlignende bevægelse efter biluheld, kan sensorikken og finmekanikken i nakken være forstyrret, hvilket igen kan påvirke smerter i kæben.

Spændinger og ubalancer i nakken og hele resten af kroppen kan lede til spændinger i kæben, ligesom en kæbe i ubalance kan lede til andre problemer i kroppen.

 

Hvad med kæben, tænderne, bihulerne og fordøjelsen?

Trigeminus kæbe

Spændinger i selve kæbeleddet kan komme af skævt bid, slid i kæbeleddet, efter slag til kæben, efter tandoperationer og mange andre lokale irritationer. Derudover kan mange andre årsager føre til kæbesmerter, bla. den føromtalte stress, men også mave/tarm problemer, problemer med bihulerne, skulderproblemer og meget andet. I det store hele siger vi ofte, lidt groft, i osteopatien, at ”Kæben kan føre til alt og alt kan føre til kæben”.

Kæben får sin nerveforsyning af Trigeminus nerven, hvis primære funktion er følelsen i ansigtet, næsen og mundens slimhinder, samt motorisk styring af kæbemusklerne. Problemer med Trigeminusnerven kan derfor føre til både spændinger i muskulaturen og til ansigtsmerter. Kæbeleddet spiller desuden en vigtig del i vores koordinering og balance, samt har et stort samarbejde med ledstillingssansen i den øvre nakke.  

Bihulerne bliver ligeledes sensorisk innerveret af Trigeminus nerven. Bihulerne er fyldt med slimhinder, som kan blive irriteret og lede til bihulebetændelse efter f.eks. en almindelig forkølelse. Når bihulerne er irriterede, kan det føles som hovedpine og trykken i panden, bag øjnene og til tider i overkæben, man kan få ubehag og feber.

Hvor let slimhinderne irriteres afhænger af hvor meget plads, der er i bihulerne. Denne plads kan være påvirket af f.eks. irritation i en tandrod, som presser på bihulerne og skaber kronisk irritation. Pladsen kan også være mindsket ved f.eks. en skæv næsevæg eller efter gamle traumer til ansigtet.

Slimhindesystemet i kroppen hænger sammen, dvs. en irriteret slimhinde i tarmen f.eks. kan skabe irritation i bihulerne, ørerne, næsen, øjnene, svælget eller lungerne. Derved kan bihulerne altså irriteres, hvis man indtager føde, som irriterer slimhinderne. Disse fødevarer kan være mange og er oftest meget individuelle. Ofte kan de hænge sammen med andre former for allergier, hvor kroppen så langsomt begynder at krydsreagerer med andre fødevarer (hvilket Anna helt sikkert også kan fortælle dig, også kan blive trigget af stress - og dermed også skal adresseres den vej). Blandt andet på denne måde kan irritation i tarmen til tider føre til spændinger i ansigtet og hovedpine bag øjnene og i panden.  

 

Annas kommentar: Prøv disse øvelser for at løsne op for kæber og mobilisere en række kranienerver, samt stimulere vagus nerven (som har en effekt på både vejrtrækning og fordøjelse): Øvelserne kan også hjælpe på bedre lymfegennemstrømning og er ekstremt effektive at bruge i forlængelse af manuelle behandlinger. Gerne 2-3 minutter 2-3 gange dagligt. OBS: Hold dig inden for den bevægebane, som du kan kontrollere - og gå ikke ind i de områder, hvor du får ondt. Du vil med tiden kunne udføre øvelsen i større bevægebane og med bedre kontrol. Øvelserne må altså ikke volde dig smerter eller ubehag - gør de dét, skal du altså lave en mindre bevægelse og i meget mere langsomt tempo. Prøv evt siddende.

 

   

 

Gennemgang af case fra Nikolaj:

Dette er blot et lille indblik i, hvad jeg ser til daglig i klinikken. Som du måske kan se, er tingene ikke altid ligetil, hvorfor en grundig undersøgelse og historik altid er vigtig, for at kunne vælge den rette behandlingstilgang.

Er årsagen psykisk eller pga. tandproblemer, skal dette adresseres af den rigtige faggruppe, reagerer klienten på fødevare, skal disse udelukkes osv. osv.

Tilgangen til behandlingen kommer altid an på, hvad jeg finder, f.eks. er kraftige manipulationer til en instabil nakke ikke mit første valg, da det kan lede til yderligere irritation af leddet. Finder jeg nakken instabil, kan øjenøvelser og små stabiliserende øvelser for øvre nakke, samt måske behandling af kæbeleddet være en måde at behandle.

Er noget instabilt, skal det stabiliseres; er noget stift, skal det gøres mobilt og oftest trænes stabilt også.

I videoen tager jeg udgangspunkt i en patientcase, hvor årsager kunne have været mange. Først, da vi fik alle brikker på plads, kunne vi få puslespillet til at passe.

 

Vigtig info fra Nikolaj:

  • Kæbeleddet og øvre nakke er nærmest søster og bror, hvorfor kæben også kan være utrolig vigtig at behandle for på f.eks. whiplash patienter.
  • Akut opståede kraftige kæbesmerter, kan være symptomer på hjerteproblemer, hvorfor man skal søge læge, eller ringe 112 øjeblikkelig.
  • Nakke, ansigts og kæbesmerter rammer op til 33% af befolkningen årligt. Der findes over 230 forskellige årsager til orofaciale (mund/kæbe/ansigtsmerter), hvoraf mere end 80% af de ramte individer, rapporterer om problematikker andre steder i kroppen.
  • Stress, PTSD, angst, depression og tarmproblemer er kædet sammen med orofaciale smerter.

 

 

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.

 


3 kommentarer

Joel Nielsen 14 dec '16 17:23
Jeg har gennem halvandet år, kæmpet med voldsomme smerter i nakke, skulder, bryst og højre arm/hånd. Jeg har endnu ikke mødt en behandler der har kunne afhjælpe min problematik, hvorfor jeg meget gerne vil undersøges og behandles af Nikolaj som umiddelbart virker kompetent.
Læs mere
Læs mindre
Mette ottosen 14 dec '16 18:05
Jeg har døjet med kæbespændinger i ca 5år og det siger klik i den ene side hver gang jeg tygger. Det er blevet værre med tiden og ret generende så det ville da være fantastisk at få hjælp til at få det væk!.
Læs mere
Læs mindre
Jeg lider af næsten kronisk hovedpine og smerter i skuldre og nakke som følge af et cykelstyrt 11. september 2014. Jeg vil så gerne have det bedre. Har ikke prøvet osteopat - det har jeg længe tænkt på. Har prøvet en del andet. / Louise
Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar