Hvilken af de 3 kvinder er du? (Vigtig viden om dit stofskifte)

4F0862EE-1499-44B5-B18A-9788AB78DCB1

En af de ting, som jeg hjælper mine kunder i En Stærk Sag med, er at genopbygge dét, som mange tidligere kure / bootcamps har lavet af ravage. 


Ja, jeg taler om dit stofskifte.

Og nej, det kan ikke blive sådan rigtig "ødelagt". 

Men se lige på ligevægtsindtag hos disse 3 kvinder:

  1. Én af dem har aldrig været på kur (i bevidst kalorieunderskud). 
  2. Den anden har lige været på sin første kur (bevidste kalorieunderskud)
  3. Den tredje har været på og af kure / bootcamps i årevis. 

81BEAFAC-D3A1-473E-A59F-D1E7104470EC.jpeg

(billedet er fra mine amerikanske kollegaer hos Precision Nutrition). 


Det du ser på billedet ovenfor, er altså:

Ligevægtsindtag, altså dén mængde kalorier, der skal til for at vedligeholde en given vægt, er lavere hos de kvinder, der har været på kur / kalorierestriktion. 

Det betyder, at deres samlede forbrænding (energiforbrug) er lavere, end hos de kvinder, som ikke har været på kur.

Og dét betyder, at de oplever at tage på "af ingenting" - at de ikke kan tåle at spise så meget mad, førend de begynder at tage på. 


Mange tror, at det er fordi de bliver ældre.

Men det handler ofte rigtig meget om, at jo mere restriktion i energiindtag du oplever... 

...des bedre bliver din hjerne & krop til at spare på energi. 

For dit system er kodet til at være i energibalance - for at overleve. 


Når energiunderskud bliver for stort og for vedvarende...

Så bruger din krop bare mindre energi.

Der bliver skruet ned for dit stofskifte. 

Dét sker hver gang du forsøger at tabe kilo på den traditionelle måde. 


Hver gang du bliver mere og mere restriktiv - fordi du skal længere og længere ned i kalorier for at se tallet på vægten gå ned (eller for at undgå, at det går op). 

Hver gang du skruer rigtig meget op for din træningsmængde og dit hverdagsaktivitetsniveau – for hjernen opfatter lynhurtigt energi(over)forbrug og skruer ned for hvilestofskiftet (det antal kalorier, du forbrænder ved bare at være til).

Der ses helt op til 28% reduktion i stofskiftet — og endnu mere, hvis man har meget fedt på kroppen!  (Careau et al., 2021, Current Biology 31, 1–8 October 25, 2021)

Det fortæller dit kalorietællende ur dig ikke, vel? 


Hvad er løsningen så? 

Løsningen er at få dit system til at komme ud af overlevelses-mode. 

Få dig ud af den oplevede energikrise (ja, man kan sagtens være i energikrise, selvom man har ekstra kilo på sidebenene). 

Overbevise dit nervesystem, dit hormonsystem og dit immunsystem (de 3 systemer der er i kontrol over dit stofskifte) om, at det er trygt for dig at bruge energi - fordi der er nok energi til stede, og fordi du har fri adgang til den. 


Langsomt men sikkert løfte dit ligevægtsindtag, dvs sikre at du kan spise mere og IKKE tage på - som det allerførste skridt. 

Dét gør du ved at oppe energiforbruget (forbrændingen) - men i så små skridt og så langsomt, at din hjerne ikke oplever det som en "udgift". 

Psssst… Har du hørt mig sige “mikrotræning”? 


Samtidigt skal du oppe energiindtag og dirigere energien (kalorierne) det rette sted.

I så små skridt og så langsomt, at det ikke resulterer i overflødig fedtlagring, men bliver bliver brugt til at genopbygge muskel- og knoglemassen, sikre optimal organfunktion, oppe kroppens varme produktion og blive forbrændt i musklerne til at skabe ekstra energi og overskud i hverdagen.  


Læs lige den her sætning: 

Når du øger energiforbrug, skal du også øge energiindtag. 

Det er altså det modsatte af, hvad de fleste gør (forbrænder mere og indtager mindre). 

Og det tager også længere tid - for det skal gøres i små skridt og under hensyntagen til, at alle kroppe reagerer meget forskelligt i "reparationsprocessen". 

Og det kræver en hel del mentalt arbejde i at kunne slippe kontrollen, restriktionerne og frygten for at tage på - eller det manglende vægttab i de første måneder (for som jeg skrev ovenfor, så er det vigtigste førstemål at blive vægtstabil på et større energiindtag). 


Så, måske kan du allerede nu ane, at træning, mad og tilgang til sundhed hos mig er noget helt, helt andet, end traditionelle kom-i-form løsninger? 

Hvis ovenstående giver mening for dig... skal du komme med ind i min online medlemsklub, En Stærk Sag.


EN STÆRK SAG


En Stærk Sag er træningsklubben, som forener ønsket om en krop, der både er velformet og velfungerende, med ønsket om en træningsform, der udfordrer både kroppen og hjernen.

Klubben er skabt for at gøre din krop stærkere - og dit liv lettere.

Du lærer at træne hjemme på blot 1 time om ugen.

Teknisk korrekt, effektivt og uden skader - og med skyhøj efterforbrænding. 

Du får nyeste viden om sundhed og genveje til gode vaner serveret på en lettilgængelig måde.

Ideelt i en travl og krævende hverdag. 


Vi har åbent for nye medlemmer – med en stærk Nytårspris – netop nu. 

(Tilmelding er åben kun 2 gange om året). 



DIN BÆREDYGTIGE LØSNING TIL STYRKE, OVERSKUD OG SPÆNDSTIGHED