"Hvad hvis jeg vil tabe fedt på lårene?"

20130713-083107

Spørgsmålet fik jeg af en kunde i går.

Hun havde nemlig hørt om BioSignature et andet sted og ovenikøbet prøvet at tage en masse særlige kosttilskud, der efter sigende skulle brænde "østrogenfedtet" af.

Jeg vil ikke i dag kommentere på den kæmpe oversimplificering det er, når man kalder fedt på balder og lår for "østrogenfedt", baseret på en masse fejlantagelser om, hvordan fedtlagring rent faktisk foregår.

Men ja, i BioSignature systemet siges der, at relativt meget fedt på lår og balder ift fx overkrop skyldes, at kroppen ikke kan komme af med xenoøstrogener eller ikke afgifter sine egne så godt.

Dét er der endnu ikke noget videnskabeligt belæg for. Jeg har talt med en af forskere i sammenhæng mellem xenoøstrogener og fedtlagring, Jeanet Louise Tang-Péronard.

Der er klar sammenhæng mellem xenoøstrogener ("endocrine-disrupting chemicals", altså hormonforstyrrende kemikalier) og BMI. Men altså ikke noget specifikt link til underkropsfedt.

(Det betyder ikke, at det ikke meget vel åbenbarer sig på et tidspunkt).

Alle hormoner bliver forstyrret, fx også kan det gå ud over ens insulinfølsomhed.

 

Nå men mit svar til kunden lød:

"Når du er kommet ned i en lavere fedt%, så kan vi tale, om det stadig er relevant at fokusere på lårfedtet".

Men fedt% kan snildt sænkes ved helt almindelige små justeringer og en smule oprydning i grundkosten. Ikke brug for at tage "afgiftnings"piller i kæmpe mængder, hvis man er over 22-24% fedt.

Jeg siger det af erfaring. Jeg har set det med samtlige klienter: dét at booste sit grøntsagsindtag gevaldigt (op til 1 kg dagligt), spise sine hurtige/stivelsesholdige kulhydrater primært efter træning, spise nok protein (120 gram dagligt viser sig ofte at være nok uanset vægt/muskelmasse, ingen grund til at overspise på bøffer), sove, arbejde med stressmanagement...

Alt dét fører til en strammere krop, bedre afgiftning, flottere hudkvalitet og mindre fedt på hele kroppen!

Ja, mange af os kan være udfordret på nogle afgiftningsprocesser i kroppen, genetisk set, og så kan man supplementere for at få dækket de særlige behov, fx med ekstra B-Vitaminer.

Men altså ikke for at tabe baldefedt! For at få hele kroppen til at fungere bedre.

Spiser man kage hver anden dag, vil igen kosttilskud hjælpe med at komme af med baldefedt.

 

Fremgangsmåden er:

Lav små justeringer i din kost, vælg fx en af de mest effektive strategier som:

- drop snacks/leg med kontrolleret faste

- øg grøntsagsindtag op til 1 kg dagligt (evt gennem juice, få fat i Umahros "Safter" bog)

- spis ca 5 håndfulde proteinkilder dagligt (i øvrigt viser det sig, at man bedre kan udnytte det protein man spiser, nå man faster periodisk - 14-16 timer i døgnet - så man kan nøjes med mindre)

- hold udskejelserne til 1-2x ugen (med andre ord, ryd op i din kost)

Sidst men ikke mindst: TRÆNING!

(Styrketræning, of course, med styr på tempo, belastning, pauseintervaller, progression mm).

Dét kommer du ikke udenom, hvis du vil have stramme lår.

Se hvad dét gør ved din krop - også ved det såkaldte "genstridige fedt".

I min optik er der ingen genstridige fedtdepoter, når man er oppe i en fedt% på over 24 (som kvinde). Så er der et helkrops fedtforbrændingsproblem.

Løsningen skal altså være helkropsorienteret, ikke en magisk trylleformular med specielle kosttilskud.

Ikke i første omgang!

Regelmæssigt sukkerindtag og kalorietoksisitet (det nye "buzz" word, som i virkeligheden betyder at man spiser for meget for ofte, hvilket tilfører en større toksinbyrde, end den sporadiske drikkeri af plastikflasker!) er et meget større problem, end at kroppen ikke lige afgifter så godt i en af processerne.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.