Hvorfor træning er vigtigere end kost!

2012-11-23-07.48.19

Lidt af en skråsikker udtalelse, I know.

Men giv mig lige et øjeblik, så jeg kan forklare.

Der er så mange meninger om kost derude.

Såååå meget følelsesladet micromanagement (for at sige det pænt) om, hvad der er det rigtige.

Hvilke kosttilskud (om nogen!), i hvilke mængder, kulhydrater eller ej, fedt eller mere fedt, kød eller rå veganer, 20 eller 30 bananer, paleo-schmaleo osv osv.  

Squat

 

Det behøver ikke at være så svært!!!

Skoven ses jo ikke for bare træer...

Fordi mange af dem, der læser, skriver og diskuterer diverse kostprincipper træner med hovedet under armen! (Hvis overhovedet. Oftest ikke.)

DESVÆRRE, AK!

Fordi træning (forudsat det er træning og ikke underholdning - mere om den skelnen senere) gør kroppen suværent bedre til at bruge det, den nu får ind, til de opgaver der er vigtige (læs: alt andet, end at lagre fedt).

At gå op i sin mad og kosttilskud uden at have styr på de rigtige træningsstrategier og regelmæssighed, er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Seriously.

Men jeg forstår godt, at det for mange er nødvendigt at være så anal omkring dét.

For har man ikke træning på plads, så er der vitterligt ikke en stor buffer til at træde ved siden af.

 

Har du styr på det rette træningsmix derimod...

...så vil din krop selv finde ud af at få det bedste ud af dét, du får ind.

(Og det er ret selvregulerende - for hvis du spiser crap, så vil du ikke kunne træne hårdt nok regelmæssigt OG skabe fremgang.

Bruger du hovedet, når du træner (for lige at bruge min kloge kæreste Jacob Søndergaards slogan) - altså træner du smart og ikke kun efter princippet "jeg skal bare have pulsen op"...

...så vil du blive tvunget til at spise dét, der er rigtigt for dig i de rette for dig mængder.

Flyt dit fokus fra mad til (trænings)performance!

Kom væk fra hovedet og ind i kroppen.  

 

Jaja, du vil få det bedste resultat, hvis både kost OG træning spiller.

Det er klart, at du vil få bedre resultater ved også at tilpasse sin mad til sin krops udg. punkt og behov - det kan du fx. komme gratis i gang med hos BodySchool (www.kenddinkropstype.dk).

I Bodyschool siger vi, at du skal se bort fra de forskellige kropstype, hvis du er inaktiv - for så skal du spise, som var du overvægtig og pre-diabetisk!

 

Hvad gør rigtig træning? Blandt andet dette:

  • Opregulerer din afgiftningsevne bl.a. ved at skabe bedre lymfeflow
  • Regulerer dine genetiske udtryk (stærk forebyggende effekt selv ved arvelige sygdomme)
  • Gør din krop bedre til at forbrænde fedt frem for at lagre det - uden de store anstrengelser
  • Gør din krop i stand til at udnytte kulhydraterne
  • Gør din krop bedre til at producere energi

 

Hvad er rigtig træning?

Dødløft

Her vil jeg naturligvis sige STYRKETRÆNING. (Nej, ikke bodypump og gang på løbebånd med små vægte i hver sin hånd. Nej heller ikke lav 100 benbøjninger, og når du ikke kan tage flere, så tag flere.)

Styrketræning i min verden betyder, at man træner for at blive stærkere.

Først styrke, så alt muligt andet (udholdendhed, kredsløb osv.)

Er du slap, kan du slet ikke træne hårdt nok/aktivere nok muskelfibre til at forbrænde nok fedt under og i timevis efter din træning.

Når du er stærk, kan du tilsvarende få meget mere ud kredsløbstræning (træne med højere intensitet).  

 

NY BLOGSERIE!

Jeg har glæden af at have de dygtigste kapaciteter inden for styrketræning - fra Danmark såvel som udlandet - i mit netværk.
Jeg har bedt dem hver især om at lave en gæsteblog om:
  • Hvad de definerer som styrketræning?
  • Hvad er den største misforståelse inden for (styrke)træningen, de er stødt på?
  • Hvad styrketræning skaber af resultater for deres klienter?
  • Hvad gør styrketræning for dem selv (og et smugkig i deres eget træningsprogram)?
Fordi jeg gerne vil belyse alle de fantastiske fordele ved korrekt planlagt styrketræning fra mange forskellige vinkler og gøre det letforståeligt og let at gå i gang med for dig!
Følg med i denne spændende blogserie, som går i luften mellem jul og nytår!

 

Hvad er din erfaring med styrketræning? Hvorfor tror du, du har brug for at komme i gang?  

Del gerne i kommentarfeltet nedenfor - og jeg trækker lod om en gratis introduktionstime på 1200X træningsholdet i januar! Vinderen bliver trukket i morgen kl. 15!  

Psst: kunne du lide blogindlægget? Så like indlægget og del det med andre ved at trykke på knappen lige hernede:

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.