Hvor meget vil du det?

Og IKKE som i "hvor meget vil du dit ultimative mål / tabe dig / blive stærkere / sundere??" og heller IKKE som i "tag dig nu sammen, for hvis du ikke vil det her 100%, så lykkes det aldrig" skjult mellem linjerne. For i princippet er der aldrig noget vi vil 100%, i og med ambivalens - dét at ville to modsatrettede ting samtidigt - er en af de mest naturlige menneskelige tilstande, der findes. Og det betyder ikke, som man skulle tro, at man ikke er motiveret nok for en forandring. Man er faktisk dobbelt motiveret. Bare i to forskellige retninger. Så for at kunne skabe en forandring, er det nok, at du blot vil den ene ting lidt mere, end den anden. Men mere om det en anden gang.

Nej. "Hvor meget vil du det?" som i "hvor meget vil du den gentagelse, du nu er i gang med?". For man kan sagtens blive så optaget af at få alle de 12-20-100 gentagelser, der nu står på programmet, overstået, at hver eneste af dem bliver så sløset, at den ikke giver nogen effekt.

 

Arbejder du med ærmerne nede?

Det antikke russiske tøj var kendetegnet af ærmer, der gik helt ned til gulvet. Derfor var man nødt til at smøge ærmerne op for at kunne arbejde.

Min russiske mormor kalder dét "at arbejde med ærmerne nede", og jeg har fået min del af påmindelser om at rulle ærmerne op, inden jeg skulle vaske op - ellers blev resultatet af mit arbejde så skidt, at min mormor måtte vaske tallerkenerne om igen. 

Tag for eksempel kettlebell swings (se øvelsesbeskrivelse i en artikel fra I Form HER) - fantastisk øvelse af køre på tid (det bedste tempo at starte ud med er 10 gentagelser pr. 15 sek.), altså intervaller. Start fx. ud med 15 sek. arbejde og 15 sekunders pause. Du får både plus på styrke-/eksplosivitets-/kredsløbskontoen på samme tid.

Jeg observerer dog tit, at når trætheden stille og roligt begynder at sætte ind, så skynder udøveren sig at færdiggøre sættet, og udefra ser det næsten ud som om man bliver komprimeret af vægten. Leddene bliver ikke strakt ordentligt ud, musklerne fyrer ikke ordenligt af, fokus forsvinder. Alt imens tiden snegler sig afsted, alting føles anstrengende og man er mentalt på vej videre. Træningsudbytte af sådan et pas = nul.

 

Den perfekte gentagelse

Næste gang du træner, hold følgende tips i baghovedet. Du vil mærke øjeblikkeligt mere overskud i din træning og opleve, at tiden flyver afsted. Og spejlet vil overraske dig positivt inden længe.

  • DU styrer kuglen/vægten/kroppen, den styrer IKKE dig - du skal ville hver eneste gentagelse og det skal foregå i dit eget tempo. Ikke i kuglens og heller ikke i tyngdekraftens.
  • Hold fokus på hver. eneste. gentagelse. Ikke på, om den sidste nu blev rigtig, og heller ikke på, hvordan den næste gentagelse skal se ud. Hvordan - føles - det - i - kroppen - lige - NU.
  • Spænd balderne. Uanset hvilken øvelse du udfører, bliver du stærkere af bare dette.
  • Tænk dig høj i toppen af øvelsen (og i bunden, for den sags skyld) - laaang rygsøjle.
 
Hvis ikke du ikke kan gøre ovenstående, så skal du stoppe dit træningspas omgående, uanset hvor mange flere gentagelser eller runder dit program fortæller dig, der er tilbage. Og tro mig - få gode gentagelser giver markant bedre resultater, end mange tilfældige/sløsede/ukoordinerede.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.