Jeg er begyndt at træne og bliver såååå sulten!

Held og lykke med at løbe/snatche væk fra en pose af dem her!

Kettlebelltræning, hvis programmeret korrekt, forandrer kroppen på virkelig kort tid. Det er den korteste vej, jeg kender, til en spændstig, stærk og velformet krop - især fordi du både træner styrke og kredsløbet samtidigt. Der er bare et lille MEN. Fedtet over de spændstige muskler forsvinder kun, hvis du ikke spiser mere, end du gjorde, inden du påbegyndte træningen.

Der er undtagelser, hvor man faktisk først skal spise mere for overhovedet at kunne restituere fra den intensitet og mængde af træning, der giver resultater. Dette er, hvis din krop har været meget belastet af fx. diverse kure, stress mm. Så har du brug for at booste stofskiftet ved at øge mængden af mad og næring først. Først derefter øge træningsmængden og eller -intensiteten. Men det er en helt anden historie.

Lad os sige, du har helt styr på din kost, får godt med kød/fisk/fjerkræ, grøntsager, frugt, nødder/kerner. Undlader kornprodukter det meste af tiden. Du spiser altså hulemandskost. Bare dét kan man komme langt med ift. kropssammensætning. Men når du begynder at træne, så stiger din appetit helt voldsomt meget, og du taber ikke det ønskede fedt, selvom du spiser alle de rigtige fødevarer.

Homeostase - kroppens hemmelige våben

Jeg fandt fx. mig selv støvsuge et stort glas med mandler og rosiner i kanel/lakrids/kakao for et par dage siden, efter et ret hårdt (men kort!) træningspas om formiddagen. Det kan ret hurtigt overgå mængden af energi brugt på 20 minutter kettlebell snatches. Ret godt billede på kroppens homeostase - den kan altså bedst lide at være samme sted og skal nok sætte en masse mekanismer i gang for at rette op på energiunderskuddet forårsaget af træningen.

Øget sult pga. større motor

Det er et godt tegn, at du bliver sulten, når du træner regelmæssigt og intenst. Du kan måske mærke, at motoren bliver større, og hele kroppen er i live. Men hvad gør du så med den sult, hvis du er i gang med at forvandle din krop? For du skal både spise nok til at kunne restituere for at kunne træne lige så hårdt (må igen lige påpege, at det ikke er ensbetydende med lang tid og anstrengende) næste gang. Men du skal også spise en smule mindre, end du forbrænder, for overhovedet at kunne se resultater af træningsindsatsen.

Snyd din sult lidt

Ét af mine tricks lige for tiden er at spise 1 tsk. fibre (fx. Husk) i et glas vand inden hvert måltid. Eller grøntsagsfiberbrød, som min kollega Eva Torgersen har præsenteret mig for (tjek Evas toplækre opskrifter ud på hendes BLOG). Godt for mæthedsfornemmelsen, fordøjelsen og især, hvis du vil ned i låromkreds!

Hvad gør du, når du er ved at gnave din egen arm af af sult? Del gerne i kommentarfeltet nedenunder :)

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.