Når du bare ikke kan komme i seng...

Jeg kan lige pludselig godt forstå, hvorfor mine klienter kan have så svært ved at gå i seng om aftenen.

Sikke en ro, der indfinder sig, når den lille er lagt i seng, opvasken er taget, ingen mails tikker ind på sådan et sent tidspunkt. Så kan man rent faktisk få udrettet noget sammenhængende.

Og det er bare lidt problematisk, når det er netop den gode søvn mellem 22 og 02, der bidrager til den hormonelle balance, en krop der er tunet på at forbrænde fedt og opbygge muskler og en hjerne, der er top skarp. Det er ikke noget nyt, at det altså er smartest at komme i seng inden kl. 22.

But life happens. Og indtil jeg selv kommer ind i en rytme, hvor jeg går i seng kl. 20 sammen med min lille mand og kommer op kl. 4 (også sammen med ham), så kan jeg lave lidt damage control.

Det mest problematiske ved at gå sent i seng er, at man så typisk hænger ud foran computeren de sidste timer. Det skarpe lys på skærmen får hjernen til at tro, at det er dag, cortisol (stresshormon) stiger, og døgnrytmen bliver forstyrret. Ond cirkel.

Damage control

Her er min løsning på at kunne gå (delvist) udenom den skadelige effekt, som computeren har på søvnrytmen: download programmet F.lux til din computer.

Det bliver kalibreret ift. solopgang og -nedgang, således at når der ikke er dagslys udenfor, så forsvinder det skarpe blå lys på din computerskærm og bliver erstattet af behagelig stearinlys-agtig belysning.

Ja, det bedste er at hoppe i seng i rette tid, men ovenstående er en udmærket plan B til de aftener, hvor du bare ikke kan komme i seng.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.

 


4 kommentarer

brunch i København

Tak for forslag til en plan B, til de dage hvor computeren bare holder en væk fra den seng, som man burde ligge i :) Hilsen Gustav http://brunchikøbenhavn.dk/
Læs mere
Læs mindre
Anna Bogdanova

Hej Elisa, Hånden på hjertet - nej, det er ikke hver dag jeg kommer i seng kl. 22.00. Især nu, når jeg lige har fået en lille dreng, og jeg har måtte tilpasse mig hans døgnrytme (han skal tit have mad kl. 22.30-23.00, så jeg venter som regel med at gå i seng inden da - for det føles trods alt værre at blive vækket, når man lige er faldet tungt i søvn). Til gengæld sover jeg til kl. 9-9.30 stykker om morgenen, så på den måde holder jeg mig selv nogenlunde kørende for tiden. Men under min graviditet kom jeg ind i en rigtig god rutine med at komme i seng kl. 21.30 for det meste. Det var sådan set simpelt nok - jeg kunne ikke holde mig vågen :) Sjovt nok, er det i weekender jeg kommer tidligst i seng - fordi jeg ved, der ikke er nogen der sidder og venter på svar fra mig fredag og lørdag aften :) De gange, jeg kommer sent i seng, bliver jeg straffet med ekstra væske i kroppen dagen efter og langsommere reaktionsevne i hjerne og krop. Så 90% af tiden sørger jeg altså for at komme i seng til tiden. Erfaringsmæssigt, så betyder det mere for kroppens velvære og udseende, end den helt rette kost og/eller træning men med dårlig søvnhygiejne.
Læs mere
Læs mindre
Hej Anna, Det lyder meget interessant med at skulle gå i seng inden 22.00. Har hørt det tit og tror bestemt på det. MEN, hånden på hjertet, praktiserer du det hver eneste dag? Også i weekenderne? Elisa
Læs mere
Læs mindre
Spændende - bliver nødt til at teste f.lux! Det er hermed installeret på min computer. Tak for godt fif!
Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar