Når du bare ikke kan komme i seng...

Jeg kan lige pludselig godt forstå, hvorfor mine klienter kan have så svært ved at gå i seng om aftenen.

Sikke en ro, der indfinder sig, når den lille er lagt i seng, opvasken er taget, ingen mails tikker ind på sådan et sent tidspunkt. Så kan man rent faktisk få udrettet noget sammenhængende.

Og det er bare lidt problematisk, når det er netop den gode søvn mellem 22 og 02, der bidrager til den hormonelle balance, en krop der er tunet på at forbrænde fedt og opbygge muskler og en hjerne, der er top skarp. Det er ikke noget nyt, at det altså er smartest at komme i seng inden kl. 22.

But life happens. Og indtil jeg selv kommer ind i en rytme, hvor jeg går i seng kl. 20 sammen med min lille mand og kommer op kl. 4 (også sammen med ham), så kan jeg lave lidt damage control.

Det mest problematiske ved at gå sent i seng er, at man så typisk hænger ud foran computeren de sidste timer. Det skarpe lys på skærmen får hjernen til at tro, at det er dag, cortisol (stresshormon) stiger, og døgnrytmen bliver forstyrret. Ond cirkel.

Damage control

Her er min løsning på at kunne gå (delvist) udenom den skadelige effekt, som computeren har på søvnrytmen: download programmet F.lux til din computer.

Det bliver kalibreret ift. solopgang og -nedgang, således at når der ikke er dagslys udenfor, så forsvinder det skarpe blå lys på din computerskærm og bliver erstattet af behagelig stearinlys-agtig belysning.

Ja, det bedste er at hoppe i seng i rette tid, men ovenstående er en udmærket plan B til de aftener, hvor du bare ikke kan komme i seng.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.