Bliv hurtigere uden at løbe!

Fra I Form 8/2011

I denne måneds I Form (8/2011) kan du læse, hvordan du kan blive en hurtigere løber uden at løbe. Ja, du læste rigtigt. Det er ellers alment kendt, at man skal træne dét, man gerne vil være god til ("practice makes perfect"). Der er dog et par undtagelser fra denne regel.

PERFECT practice makes perfect.

De fleste løbere, jeg har mødt, går efter at forbedre sig på én dimension - konditionen. Tit oplever jeg dog hos mine klienter, at det ikke er konditionen, der er den begrænsende faktor for løbet. Det er evnen til at bevæge sig - flydende, med den rette timing. Hos mange - grundet en meget stillesiddende hverdag - er hjernens kort over kroppen forældet.

Det betyder, at hjernen kan ikke skelne mellem kroppens forskellige led og kan derfor heller ikke aktivere de rette muskler til at udføre arbejdet. Hvilket kan medføre, at løbet føles meget anstrengende. Men det er klart - når du løber med bremserne i bund, så at sige. Hvert skridt du tager, vil således være alt andet, end perfect, og du risikerer at løbe væk fra, i stedet for at komme tættere på, målet.

Kroppen vil bare ikke lade dig generere den nødvendige kraft, hvis hjernens bevægelseskort ikke er opdateret. For så risikerer du nemlig at komme til skade (og dét er, hvad de fleste gør, hvis de alligevel prøver lidt hårdere).

Spænder du ben for dig selv?

Når jeg går tur med barnevognen 2 gange dagligt, får  jeg rigelig mulighed for observere rigtig mange løbere. Og fællestrækket hos 9 ud af 10 af dem var, at deres arme sidder, som om de stadigvæk er bag et skrivebord. Hele tiden foran kroppen og meget bøjede i albuen. Det ser faktisk ud, som om hvert skridt starter med, at armene og overkroppen gør 80% af arbejdet med at få kroppen fremad, mens benene slæber sig bagefter.

Er det dig?

Så lav øvelsen nederst i bloggen, inden du skal ud og løbe næste gang, og mærk forskellen!

Der sker heller ingen bevægelse omkring hoften, hvilket ellers er kroppens største motor. Dvs. resten af kroppen kommer på overarbejde - lænd og knæ plejer at brokke sig som de første.

Kan du genkende dig selv i det?

At hvert skridt føles tungt?

At skader og skavanker kommer frem efter nogle ugers regelmæssig træning?

At du bare ikke kan forbedre dine løbetider?

Og sidst, men ikke mindst, du kan ikke se de store resultater af din indsats i spejlet?

Så er det måske på tide at skifte strategi.

Fjern bremserne

Du vil altså ikke nødvendigvis forbedre dit løb ved at løbe mere, for det vil i mange tilfælde svare til at træde på speederen, mens bremserne er i bund.

Den strategi, som jeg benyttede mig af med Helle - som er min trofaste kettle-belle og som er en af casepersonerne i I Forms løbechallenge, som du kan læse alt om i månedens blad - var derfor at fjerne alle bremser og roadblocks vha. specifik ledbevægelighed (det er det første vores kursister lærer på Smertefri Krop uddannelsen), samt give hende en større motor vha. kettlebell træning.

Resultatet blev, at hun på 4 uger vandt 49 sek. pr. 1 km, samt forøgede sit kondital markant. Uden at træne kondition. Og så sidder hendes balder pænt højt.

Forvandlende øvelser

I månedens I Form kan du se de øvelser, som Helle har lavet for at blive bedre til at løbe, samt stjæle hendes program. Her får du to af dem - lav dem 2-3 gange dagligt i 3 minutter og inden din træning og mærk effekten!

Fra I Form 8/2011

 

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.