Løb med omtanke, del 1

 

Befri dine fødder

Jeg bliver ofte spurgt, hvorfor jeg tager mange af mine klienter, hvis krop er ret stresset, væk fra løb. Svaret er, at de færreste har nok bevægelighed i deres fødder, knæ og hofter til at kunne modstå de mange gentagelser og stød, som kroppen bliver udsat for under en løbetur.

Manglende bevægelighed nogle steder i kroppen medfører, at andre dele må arbejde ekstra hårdt for at kompensere, selv ved almindelig gang. Ved løb - som faktisk er en ret hård form for træning, da det indebærer en masse plyometri () - bliver du sat "under lup", dvs. kompensationerne mangedobles, hvilket er en stor stressfaktor for kroppen, da din hjerne hele tiden bliver bombarderet med faresignaler på det ubevidste niveau. Det sætter samme hormonel kaskade i gang, som ved enhver anden form for stress, hvilket nogle gange kan være dråben for den enkelte klient, hvis der i forvejen er nok stressfaktorer tilstede - og kroppen begynder at lukke ned.

Her deles mine læsere nok i to: den ene halvdel tænker "ahhh, hvor fedt, jeg hader også at løbe", mens andre runners high junkies river sig i håret og tænker "jamen, hvad så?? hvad skal jeg gøre uden mit løb?"

 

Din strategi til skadefri krop og lettere løb

Første skridt på vej til mere overskud, både i dit løb og overall - er at smide skoene så ofte som muligt og udføre simple, men effektive fodledsøvelser, som du kan finde HER (som ekstra bonus åbner de også op for hofterne).

Andet skridt er at skifte fodtøjet ud med Nike Free eller FiveFingers. Og når det bliver varmt og tørt, så kan du prøve at tage en tur i bare fødder.

Nej, du kommer ikke så langt, som du ellers ville, til gengæld får du en markant større træningseffekt, fordi musklerne bliver aktiveret optimalt, leddene låser ikke så nemt, kroppen bliver udsat for mindre stress og har dermed bedre betingelser for at sætte muskelopbygning og fedtforbrænding i gang.

(OBS: Start virkelig ud i det små for at undgå overbelastningsskader - der et uvant og hårdt for fødderne at begynde at arbejde igen efter en slags "hukommelsestab")

 

En ny undersøgelse viser, at dine løbesko ødelægger hofter og knæ

Moderne løbesko som støtter og stabiliserer fodleddet, giver de samtidig et øget vrid i knæ og hofter, hvilket øger belastningen på især indersiden af knæleddet, som i forvejen er et udsat område. Forskerne fra Virginia Universitetet i Charlottesville har undersøgt 68 rutinerede løbere – både mænd og kvinder. På løbebånd skulle de løbe først i løbesko, senere barfodet, mens forskerne målte bevægelserne i deres led.

Målingerne viste, at knæleddet i gennemsnit var udsat for et 36 procents større vrid med løbesko end barfodet. Samme forskere har tidligere undersøgt vridet i højhælede sko, og her fandt de, at en gåtur på de høje hæle gav et vrid på mellem 20 og 26 procent mere, end når man gik barfodet. Forskerne fandt desuden ud af, at vriddet i hofteleddene var hele 54 procent større end ved løb på bare fødder.

 

Støtte skyld i vrid

Det er de moderne løbeskos støtte af foden, der er skyld i det øgede pres på hofte- og knæled. Mere præcist er det skoenes hælaffjedring og svangstøtten, konkluderer forskerne. Når man løber barfodet, vrides foden mere, mens de moderne løbeskos stabilisering af foden flytter presset til knæ og hofter. Desuden tog forsøgspersonerne i gennemsnit seks procent længere skridt, når de havde løbesko på, hvilket også spiller en faktor.

Læs mere om undersøgelsen her. (Tak til hardCORE coach Kenneth Mose for linket!)

I Løb med omtanke, del 2 fortæller jeg om træning på løbebånd, og hvordan det påvirker vores nervesystem igennem det visuelle, vestibulære og proprioceptive system.

.

FÅ 3 ØVELSER TIL AT VÆKKE DIN KROP

Smugtræning som tænder for hjerne/muskel kontakten og får dig til at opdage muskler, du ikke vidste du havde! Med særligt fokus på mave, balder og bækkenbund 

Skærmbillede 2018-11-05 kl. 15.20.59.png. 

TILMELD DIG NYHEDSBREVET
og få link til de 3 øvelser direkte i din indbakke.

 


2 kommentarer

Ang. løbesko-påstanden, læs her: http://videnskab.dk/composite-3647.htm :)
Læs mere
Læs mindre
Hej Maria, Tak for linket :) Det er virkelig mange ting, der skal være i orden, for at forskningsartiklerne holder vand - dette er blot endnu et eksempel. Kunne være fedt, hvis der var større fokus på de interesser, der ligger bag de publicerede studier - også inden for ernæringsområdet! Dét jeg erfarer i mit daglige arbejde med personlige klienter er, at rigtig mange af dem, der løber, er super låste i talo-calcaneus leddet, hvilket givetvis kommer af de mange stød, foden får, når løbestilen gør, at det er hælen der modtager stødet, frem for forfoden. De kommer til mig primært pga. smerter i knæ, hofter eller ryg, så det er dér jeg tit oplever en sammenhæng, som beskrives i artiklen. Og smerterne forsvinder efter arbejde med ledbevægelighedsøvelser og ved, at mængden af løb sænkes gradvist og primært finder sted i sko, der giver mere bevægelsesfrihed - så fodleddene lærer at arbejde igen. På den anden side, så er der rigtig mange, der er låste i fødderne af for stramt fodtøj, højhælede sko eller sko med for meget støtte. Så generelt går jeg ind for så meget "fodfrihed" som muligt :) Men det kunne helt sikkert være spændende med mere forskning omkring belastning ved barfodsløb. Jeg ved, at I Forms løbeekspert, Martin Kreutzer, har trænet sig op til at kunne løbe maraton i FiveFingers, så det kunne være interessant at høre hans vinkel på sagerne.
Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar