Derfor er styrketræning din (gen)vej til en sprødere silhuet

Styrketræning 21 dage til sprødere silhuet

Hvis din drøm er at komme til at stå skarpere.
Stramme op, blive stærkere og kunne meget mere - med lethed og uden anstrengelse.

Så er din number one strategi
- FØR alt andet -

= styrketræning


Har du først skabt et solidt fundament af styrke, vil alt andet blive lettere.
At løbe efter bussen, bære på børn eller børnebørn, havearbejde, løb, spinning, yoga. 
Du behøver ikke engang at bruge lang tid på styrketræningen – helt ned til 5 minutter om dagen kan være nok.
Hvordan forklarer - og viser jeg dig - lige om lidt. 

Men hvorfor ikke bare dyrke cardio?

Du kan godt tabe dig med kredsløbstræning.
Men ofte vil du blive mere træt og sukkerhungrende.
For langvarig cardio – mere end 30 minutter – stresser kroppen. Selvom det føles hårdt, så falder din intensitet reelt. 
Og ubevidst kommer du til at bevæge dig mindre i hverdagen, så du forbrænder mindre. 
Hvis du kombinerer det med lavkaloriediæt er det et spørgsmål om tid, før du ryger i sukkerfælden, og så er de tabte kilo hurtigt retur.
Og kroppen blødere end før 👎🏼

Styrketræning er en meget bedre strategi til at forbrænde fedt, blive slankere, stærkere og strammere.

Kodeordet er ommøblering.
 



Med styrketræning er det ikke sikkert, at du går ned i vægt. 
Til gengæld vil du rykke rundt på fordelingen af fedt og muskler, så du strammer op og former kroppen.
Har du mange kilo at tabe, vil du med tiden også tabe dig på vægten.

6 fordele ved styrketræning: 

1️⃣ Det øger din fedtforbrænding – både før, under og efter træning.

2️⃣ Det gør dig stærkere og giver dig en sprødere silhuet.

3️⃣ Det bremser eller mindsker det muskeltab, der naturligt sker med alderen – som accelereres af inaktivitet. 

4️⃣ Det giver dig mere energi og overskud til resten af din dag.  

5️⃣ Det styrker din appetitregulering, så du ikke så let falder i slikskålen eller kommer til at overspise. 

6️⃣ Det dæmper inflammation, som spiller en rolle ved smerter og de fleste livsstilssygdomme.

... vel at mærke uden at stjæle energi fra dig, så du ikke orker hverdagsbevægelse eller madlavningen. 
Uden at give dig flere søde cravings. 
Uden at være en tidsrøver i en travl hverdag
- hvis du altså styrketræner korrekt og effektivt. 

Bliv lige hængende, hvis du vil se og afprøve nogle eksempler på denne her effektive mikrotræning med maksimal effekt.
Jeg har nemlig nogle videoer fra mit nye all-round-program 21 dage til sprødere silhuet til dig om lidt.

Men skal jeg så droppe cardio helt? 

Det ene behøver ikke at udelukke det andet. 
Men personligt ville jeg altid starte med styrketræningen.

For så at bygge cardio ovenpå, når fundamentet er stærkt nok.
Særligt, hvis tid og overskud er knappe ressourcer. 

For når du er stærk, bliver alting lettere.

✔️ Når du er stærk, vil du få meget mere ud af din kredsløbstræning, og du vil forebygge skader.

✔️ Når du er stærk, vil al din hverdagsbevægelse være mindre anstrengende. 

✔️ Når du er stærk, bliver det nemmere at holde vægten, tabe dig eller stramme op. 

✔️
Når du er stærk, bliver din appetitregulering mere præcis, og din insulinfølsomhed bedre.



Hvorfor? 

Fordi du skal bygge op, før du bryder ned.
Hvis du kun har fokus på vægttab – gennem cardiotræning og kalorieunderskud – bryder du mere ned, end du bygger op. 
Du mister energi og muskelmasse, bevæger dig ubevidst mindre, bliver (sukker)sulten og træt.
Måske taber du dig, men kroppen bliver ikke strammet op.

Men må jeg så aldrig give den gas for at forbrænde fedt?

JO!
Størstedelen af tiden skal du bare have fokus på at bygge kroppen op - og opbygge muskelmasse.
Men du kan sagtens fokusere på fedtforbrænding i korte perioder.
Mit nye program 21 dage til sprødere silhuet kan du fx køre et par gange om året. 

Jeg kalder det også for det bæredygtige alternativ til kure og bootcamps 💪🏼
Det hjælper dig nemlig med at bryde igennem dit setpoint
- den vægt, som din krop helst vil ligge på (læs mere om setpoint her) -
så du kan beholde dit 'nye normal' uden kamp. 
Så du netop ikke behøver at have fokus på fedtforbrænding året rundt. 
Så brænder du nemlig bare ud.

Jeg har samlet tre eksempler til dig på øvelser fra programmet, så du kan prøve dem og selv mærke effekten på din egen krop:



Vil du have mere?

Så giver jeg dig også et gratis lynkursus – 'Bryd dit setpoint' – i kroppens setpoint og de nye regler for accelereret fedtforbrænding lige her.

Læs også mere om, hvordan du programmerer din krop til at forbrænde fedt, bygge muskler og stramme op, døgnet rundt, med allround-programmet '21 dage til sprødere silhuet', lige her.

Hvis du har lyst at nørde lidt videre omkring setpoint, har jeg også to blogindlæg til dig, som virkelig går i dybden med det lige her og her.