Mikrotræning med dominoeffekt - små skridt i syvmilestøvler

DSC_6406-edited

Mange misforstår og tror, at mikrotræning ligger i familie med “små skridt” og “lidt bedre end ingenting” ræsonnement.

Min tilgang til mikrotræning adskiller sig dog på et par væsentlige punkter.

Forestil dig en række dominobrikker.

Et lille skub til én brik, og det har potentialet at lægge alle de andre brikker ned.

Forudsat... at det er en brik, som står tæt nok på de andre.

Vane_Ikon

Hvis den står langt fra, så er det kun den ene, der lægger sig ned.

Al træning er ikke skabt ens.

Jeg har to krav til mikrotræning:

1) den enkelte træning skal påvirke mere, end den lille del af kroppen, som man arbejder med

2) virkningen skal ikke stoppe, når træningen er slut. Den skal først for alvor starte netop da.

Det vil sige, at den dominobrik, du skal skubbe til via mikrotræningen, skal stå tæt nok på de andre til at iværksætte en systemisk kædereaktion - ellers vil de små skridt, som du tager, være som at gå på stedet.


Vi har i stedet brug for syvmilestøvler.


Når vi har med så lille en træningsmængde at gøre, som 5-10-15 minutter...

...skal vi se træning som andet, end blot middel til at forbrænde kalorier.

Vi skal stille større krav til effekt, end blot den umiddelbare oplevelse af god samvittighed, der ligger gemt i at have fået pulsen op og sved på panden.

  • Det skal ikke kun løfte dine balder - det skal også sætte skub i din forbrænding.
  • Det skal ikke blot styrke mavemusklerne - det skal også forbedre din appetitregulering.
  • Det skal ikke bare give dig mere energi - det skal også optimere dit immunforsvar.

Selvom det er bedre at lave 5 minutters hundestræk eller løb på stedet, end ingenting, er det IKKE dér det store potentiale for at forme kroppen og optimere din forbrænding ligger.

Og ja, de eksperter, der siger at man skal ændre mange ting samtidig, hvis man vil opnå en stor kropslig forandring, har ret.

For store forandringer kræver i sandheden en livsstilsændring over hele linjen.

Men problemet med den tankegang er bare, at vi ikke er i stand til hele tiden at holde opmærksomhed på mange ting samtidigt.

Så jeg mener, vi er nødt til at starte med at ændre lige netop den ene ting, der sætter gang i de andre ting, så du kun behøver holde din opmærksomhed på én ting.

Og vide at den ene ting på næsten på magisk vis sætter gang i en kædereaktion, der i sidste ende munder ud i en stor forandring.

Vil du opdage, hvor let det kan være - på egen krop?

Så foreslår jeg du starter med mit signatur-program Express Opstrammer.


EO FB cover

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar