Kan ikke eller vil ikke? Manglende motivation eller inflammation?

motivation inflammation.png

Hvad de fleste tror, er mangel på motivation, viser sig meget vel at være kronisk inflammation.

Forhøjet produktion af cytokiner (immunstoffer, som bekæmper infektioner og reparerer små og store skader i kroppen) fører til:
=> Mindre produktion af dopamin (drive/fokus signalstof, som også bliver udskilt i forventning af belønning), som fører til:
=> Mindre motivation og drive.

 

Det sker formentlig, fordi kroppens samlede energibehov stiger, når den forsøger at:

  • bekæmpe en infektion
  • reparere en akut skade (fx en forstuvning eller knoglebrud)
  • udbedre de mikro-skader, der opstår som følge af vores livsstil (forhøjede niveauer af stresshormoner og blodsukker, som følge af forstyrret døgnrytme, inaktivitet, tomme kalorier mm.)

For at sikre, at der er nok energi tilstede til disse vigtige opgaver, benytter hjernen sig af en tilpasningsteknik, som skruer ned for vores naturlige drive til at udføre andre opgaver, som potentielt kunne stjæle den energi, som er nødvendig til reparationsprocesserne.

Der sker forandringer i aktiviteten af bestemte belønnings-signalstoffer i hjernen - sådan at man mister lysten til at udføre helt almindelige opgaver (som fx bevægelse eller madlavning).

 

Ens følelse af egen værdi og syn på relationer med andre mennesker forandrer sig også.

Hvis du:

  • føler dig opgivende og har lyst til at trække dig tilbage
  • føler dig alene, isoleret eller overset
  • føler, at der ingen hjælp er at hente og har svært ved at bede om/modtage omsorg fra andre
  • føler dig tit misforstået eller underlegen i dine relationer
  • hurtigt bliver mistroisk og kommer let til at tro, at andre er kritiske og uvenlige over for dig eller er ude på at snyde dig
  • har svært ved at være i eget selskab og tyr til distraktioner gennem tv, Facebook, onlinefora

…så kan det meget vel være et resultat af kronisk inflammation i dit system!

 

Og med sig kan det føre en adfærd, som i virkeligheden er et forsøg på at kompensere for lave niveauer af dopamin (men som smider mere flamme på bålet og vedligeholder inflammationen - så det bliver en selvforstærkende negativ spiral). 

  • fødevarer med højt indhold af fedt, salt og sukker
  • distraktioner, notifikationer, sociale medier, skærm
  • overarbejde
  • overtræning
  • under/overspisning
  • ...blot for at nævne et par stykker

 

SÅ... hvis du sidder og venter på dét tidspunkt, hvor motivationen og overskuddet pludselig dukker op…
Eller forventer, at andre omkring dig gør eller siger noget, der motiverer dig.

…så bliver din situation aldrig bedre.

Fordi motivation kommer, når du begynder at tage bitte små skridt til selvomsorg.
Når du begynder at investere en lille smule af din knappe energi i noget, der giver dig en kæmpe energi-afkast.

Handling skaber motivation.

Ikke omvendt.

 

Den kode har vi knækket på Uimodståelig forløbet.

Vi har fjernet samtlige barrierer og brudt de vigtige, nødvendige handlinger i bitte små 5 minutters bidder, som er lette at gå til, selv i den mest hektiske hverdag.

  • De fleste af de daglige mikrolektioner på Uimodståelig taler direkte til din vagusnerve, aktivering af hvilken har en anti-inflammatorisk effekt.
  • Alle vaner med de bitte små konkrete action steps, samt mentalt arbejde, skaber input, der afbalancerer aktivitet i dit sympatiske og parasympatiske nervesystem, hvilket også har en anti-inflammatorisk effekt.
  • Sidst, men ikke mindst - træning, både flows, kropsvægt og kettlebell (som du kan vælge imellem), skaber større kontakt til muskler og stimulerer din muskelmasse på en måde, der sikrer maksimal anti-inflammatorisk effekt for minimal indsats.

 

Hvis bare du...

...følger med i 5 minutters daglige mikrolektioner (som du får en kort daglig reminder mail på, med direkte link) og INTET andet - så vil du mærke og se en forandring i din krop og din sindstilstand. Og din investering i forløbet vil allerede have tjent sig hjem.

Men når du får mere overskud (hvilket du VIL opleve ret hurtigt), så er der flere lag vi kan bygge på, efter lyst og behov. 

Og bare rolig. 

 

Vi er med dig hele vejen!

...og står klar til at hjælpe dig prioritere din indsats i lige netop din situation - Når som helst du rækker ud efter os i den personlige e-konsultation, hvor hele mit kærlige, ikke-dømmende, anerkendende, fagligt dygtige, team af specialister står klar. 

 

Vi starter 19. marts. 

 

LÆS MERE OG BOOK DIN PLADS

 


 

Reference: 

Can’t or Won’t? Immunometabolic Constraints on Dopaminergic Drive. Michael T. Treadway. Jessica A. Cooper. Andrew H. Miller. April 01, 2019

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar