Din mave... hvad siger den om din sunhed?

Anna mave fra Smertefri.png

Hvad tænker du? Når du ser på min mave på billedet her... 

Mange tænker formentlig:

"Hold da op, hun må være sund"

eller måske...

"Hold da op, hun må være super kontrolleret med mad og træning"


Og de to ting... 
Dem bliver der ofte sat lighedstegn imellem. 

Jo mere kontrolleret - jo mere sund. 

Men det er forkert! 

Flad mave fortæller lige præcis nul og niks om ens indre tilstand. 

Mange har fejlagtigt sammenkoblet "kontrol", "sundhed" og "fitness"
Men den eneste fællesnævner de 3 har tilfælles er STATUS. 

Det er tegn på høj status i vores moderne samfund, at man fx...

(og nu karikerer jeg)

...har kontrol nok til at opnå ekstreme præstationer med sin krop (og hvis det samtidigt kan lade sig gøre mens man har en vanvittig karriere kørende ved siden af, gerne krydret med en hel børneflok man jonglerer med i privaten - så er det virkelig beundringsværdigt)

...er veluddannet nok til at gå op i sundhed, økologi og vide, at man for enhver skyld skal holde sig på en normalvægt

...har en veltrænet krop, som er nær noget af det eneste, man ikke kan betale andre til at gøre for én. 


Og når sådan et sundt, fit og kontrolleret menneske så pludselig bliver ramt af sygdom - så kan vi andre jo slet ikke være med... Eller hva'?

Jeg var til et arrangement forleden, hvor jeg overhørte en samtale mellem to kvinder om en fælles bekendt. 

En bekendt, som de fleste i omgangskredsen kender for at være i tip-top fitnessform (sixpack og det hele). 

Og som, meget tragisk, fik konstateret en alvorlig sygdom. 

Samtalen gik ca. sådan her: 

"Tænk, at man kan blive syg, når man er så sund!!!
Så nytter det altså alligevel ikke noget at spise så korrekt og træne. 
Gider sgu ikke bruge tid på dét, når selv xxxxx kan blive så alvorligt syg!"

STOP LIGE EN HALV. 

Det var da noget af en forhastet konklusion...

Hvad med at overveje, hvilken betydning de her faktorer (som der ikke lige kan tages et billede af til Instagram) kunne have på ens samlede sundhedstilstand?


Måske....

...forventningen om, at "man er altid i topform" skaber så stort et press, at når man socialt isolerer sig, når man så er ude af form?
...frygten for at komme ud af form resulterer i ekstrem grad af kalorierestriktion og overtræning, hvilket (sammen med det mentale pres) resulterer i kronisk forhøjet alarmberedskab i nervesystem og forstyrrelser i immunsystem, som kan være ekstra risikofaktorer for en række alvorlige sygdomme
...ekstrem kontrol er så energikrævende, at man i perioder giver helt slip - og har lange udfald, hvor man overspiser eller dulmer på andre måder, som kan have en (langt større) negativ indvirkning på helbreddet. 

Eller måske...

...livskriser ifm parhold, arbejdssituation, økonomi, børn, flytning, familie mm tærer så meget på ens kropskonto, at dét at man har holdt i sin træning og kostvaner, faktisk har gjort, at man har holdt sig oven vande i længere tid, end man ellers ville kunne, hvis man ikke drog den form for omsorg for sig selv? 


Lad os lige kigge på HELE billedet. 

Psykosociale faktorer har faktisk en laaaaangt større indvirkning på ens sundhedstilstand, end hvad man putter i munden. 

Jeg synes, det er ekstremt problematisk...

...at binde vores personlige livsstilsvalg op på specifikke rollemodeller og "forsiden af deres mønt"
...at antage, at man kan vurdere sundhed ud fra folks udseende. 
...at forudsætte, at man skal følge den fuldstændig samme strategi, som den mest fitte person. 
...at glemme at tage højde for, at vi hver især har vidt forskellige udgangspunkt og behov - og derfor skal gøre dét, som flytter lige netop OS det næste skridt fra hvor VI står. 


Jeg har fx haft 3 forskellige "sixpack" faser i mit liv: 

1) efter en 12 ugers lang keto-lignende kur og 6-10 timer ugentligt i et fitness - efterfulgt af overspisninger, 15 kg vægtøgning og en stresskollaps, der tog lidt over 1.5 år at komme tilbage fra. 

Ca 2007:

 

2) efter 1 år med madlede og kørende på kaffe, appelsinjuice og kokostoppe, lige efter min mors død (men uden energi til træning), tilsat arbejde i nattetimer - efterfulgt af astma, nældefeber, mørke skyer og celleforandringer.

(det er ikke ribben, det er skrå mavemuskler ;) )

Ca. 2013:
 


3) efter regelmæssig træningsrutine med kettlebells og flows (max 1-1,5 time om ugen) med 4 velsammensatte store mættende måltider dagligt, i en 3-4 måneders tid. 

Det er her jeg føler mig mest sund, energisk, kreativ, har overskud til mine børn og hvor kroppen ikke brokker sig på nogen måde, men bare trives. 

September i år:




Er jeg i den form året rundt? 

Næh. 

Det her er fx billedet fra april i år, hvor jeg havde så travlt en periode, at jeg kun havde overskud til smugtræning og flows (og dét er ikke nok til at holde på min muskelmasse, så maven bliver blødere og balderne forsvinder). 

Sådan ser min mave også ud, når jeg har menstruation...

 


Jeg var for længst blevet enig med mig selv om, at jeg nægter at lade mig styre af andres forventninger om, at jeg altid er i topform.

Det er jeg ikke.

Hvis jeg forsøgte at gå efter det i perioder med store livsbegivenheder, ville jeg have betalt for høj en pris.
Det gider jeg ikke. Det har jeg prøvet før - og det mundede ud i en stresskollaps. 

Derfor handler mit budskab i høj grad om, at livet sker - vores dagsform svinger - det skal vi have respekt for - og gøre dét vi kan, med de ressourcer vi har til rådighed. 

I nogle perioder, så kan vi gøre mere...

....men jeg har også - som alle andre - perioder, hvor livet tager over og jeg er nødt til at skrue ned for ambitionerne.

I de perioder har jeg har et minimumsprogram jeg stort set aldrig går på kompromis med (og når jeg gør, bliver jeg hurtigt klar over, at det er et skråplan - og omprioriterer benhårdt!).

Og jeg accepterer de udsving i form, der følger med. 
Det gør det meget mere overkommeligt for mig at komme i gang igen, når overskuddet vender tilbage.

Men mine årsager til at holde fast i mit minimumsprogram er IKKE min mave! 

Det er: 

  • velfungerende hjerne, som kan håndtere de ekstra krav, jeg står over for
  • mere energi, så jeg har overskud til min familie (hvilket kommer af både træning, som skaber høj forbrænding OG den mad, jeg spiser mig mæt i - for at fylde energidepoterne i musklerne op igen!)
  • stærk krop, som ikke har ondt og bliver hypermobil
  • stærkt immunforsvar, der holder mig oven vande. 

Når de ting er på plads, så SER jeg også bedre ud. 

Men når UDSEENDE er styrende for motivationen, så kan det hurtigt munde ud i en selvdestruktiv cirkel.

Og overtræning og underspisning trækker hårde veksler på nervesystem, hormonsystem og immunforsvar. 
Det gør det også, når yo-yo'en svinger den anden vej - og man finder sig selv træt, udmattet, ikke orkende, med Nutella i mundvigen. 

Vi har alle sammen udsving, det er uundgåeligt...

Men alle ekstreme udsving er kviklån. 

Renterne er tårnhøje, og vi betaler med vores helbred. 


OBS: Hold øje med din indbakke i morgen, så vil jeg introducere dig for dig for det nye træningsprogram, som er sammensat ud fra følgende kriterier: 

  • styrker immunforsvar og dulmer inflammation
  • øger forbrænding (hvilket resulterer i meget, meget mere energi til livet)
  • øger stresstolerance (så at din krop ikke overreagerer på små stressorer med for høj stressrespons)
  • skaber balance i nervesystemet (ved at lære dig skifte smidigt mellem fuld spænding og power - og fuld afspænding)
  • styrker muskler, bindevæv og knogler (og genopbygger dem efter stressede perioder, som tærer på dem)

Tilfældigvis skaber det også markante ændringer i kropssammensætning (rykker rundt på fedt og muskler).
Men det er en bivirkning! 

4F6A0026_Let_72.jpg

Fordi programmet stimulerer muskler og knogler på en måde, der har en stærk anti-inflammatorisk effekt, skaber flere forbrændingsfabrikker (mitokondrier) i musklerne - og gør det lettere at tappe ned i bl.a. fedtdepoter, når der er brug for ekstra energi i dagligdagen....

...så kan det ikke undlade at forme og re-modellere kroppen en del. 

På en holdbar måde! 
Uden sult, afsavn, stress og træthed. 

UDEN at gå på kompromis med dit helbred!

Med andre ord - den bedst tænkelige pensionsopsparing / sundhedsforsikring. 

På gensyn i din indbakke i morgen! (hvis du ikke er på min mailing liste, skriv dig op nederst på siden!) 

KH Anna. 

11 kommentarer

DET lyder super spændende - ser frem til mailen <3 18 nov '19 21:22

Det lyder så fornuftigt og ikke mindst - spændende!! Jeg vil glæde mig til at læse mailen!!

Læs mere
Læs mindre
Jette Larsen 18 nov '19 22:04

Jeg vil gerne på din mailingliste 😊

Læs mere
Læs mindre

Kære Jette, skriv dig op på listen ved at klikke på den blå bjælke nederst på skærmen, så kan du indtaste din mailadresse og navn :) 

Læs mere
Læs mindre
Line Winding 19 nov '19 07:13

Jeg vil også gerne være med

Læs mere
Læs mindre
Jeg vil gerne på din maling liste 😀 20 nov '19 07:53

😀

Læs mere
Læs mindre

Hej! Skriv dig op på listen ved at klikke på den blå bjælke nederst på skærmen, så kan du indtaste din mailadresse og navn :) 

Læs mere
Læs mindre
Sara Aarup 20 nov '19 07:54

Jeg vil gerne på din maling liste 😀 

Læs mere
Læs mindre

Kære Sara! skriv dig op på listen ved at klikke på den blå bjælke nederst på skærmen, så kan du indtaste din mailadresse og navn :) 

Læs mere
Læs mindre
Astrid på mail liste 🙏🏻 21 nov '19 21:30

Tak 

Læs mere
Læs mindre

Kære Astrid! 
Skriv dig op på listen ved at klikke på den blå bjælke nederst på skærmen, så kan du indtaste din mailadresse og navn :) 

Læs mere
Læs mindre
Berit Overvad 25 nov '19 07:22

Glædermig

Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar