[TEST] 21 vigtige ting, din krop prøver at fortælle dig, som du ikke må overhøre.

Test din kropskonto simplero banner.png

Når kroppen lever sit eget liv... 

Kender du dét? 

Jeg møder mange, mange kvinder, som oplever at kroppen lever sit eget liv. 

Enten, så spænder den ben for, at du kan komme ordentligt i gang - og holde fast i - i gode vaner... (pga træthed, cravings, sult, skavanker der blusser op, ømhed osv.) 

Eller, så kvitterer den ikke med de resultater, du ønsker, selv når du rent faktisk føler, at du gør en stor indsats. 

 

Men kroppen vil faktisk altid gerne samarbejde.  

Og den taler til dig. Hver dag. 

Fortæller om de behov, som den - og du - har brug for at tage hånd om, før alt det andet kan ske. 

 

 

Her er 21 vigtige ting, din krop prøver at fortælle dig, som du ikke må overhøre.

Når du lytter, vil du opdage, at du ikke behøver at kæmpe mod din krop.

Du vil blive klar over nogle nye sammenhænge, som åbner op for nye handlemuligheder. 

Og du vil finde den nøgle, der låser døren op til mere overskud, mere styrke - og idealvægt og form, som er let at holde. 

 

TEST: Er du i balance eller trækker du over? 

OBS: Testen er en forkortet udsnit af en længere og mere præcis test fra bogen Smertefri (udviklet til 1-års forløbet Uimodståelig). Fordi den er forkortet, er den mere vejledende end skudsikker.

  

Testen tager max 8 minutter.

Den fortæller, hvordan det står til med din kropskonto lige nu. Vi måler på nervesystem, immunsystem og hormonsystem.

Testen består af 21 spørgsmål, som afdækker, hvordan din krop fungerer lige nu på forskellige områder. 

Ved hvert spørgsmål får du viden om, hvad der sker i krop og hjerne, når kontoen er presset.

Den giver dig en fornemmelse af de fysiologiske mekanismer, der præger din krop lige nu, og kan hjælpe dig med at få øje på tegn på overforbrud af dine ressourcer, som du måske ikke er opmærksom på. 

 

Sådan tager du testen: 

Find ved hvert spørgsmål dét ene svar ud af 4, der ligger tættest på din virkelighed.

De 4 svar passer til de 4 faser. Den fase, du vælger flest svar fra, er den, du sandsynligvis er i netop nu. Har du flest svar i to faser, ligger du nok mellem dem.

(God idé at bevæbne dig med en blyant og et stykke papir - du skal i sidste ende tælle sammen, hvor mange 1'ere, 2'ere, 3'ere og 4'ere du har) 

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.40.35.png

1. Hvordan sover du?                                    

  1. Jeg vågner udhvilet om morgenen og har ingen problemer med at falde i søvn om aftenen.
  2. Jeg vågner frisk om morgenen, men har svært ved at komme i seng og falde i søvn eller sove igennem.
  3. Jeg har svært ved at komme op om morgenen og glæder mig med det samme til at komme i seng igen.
  4. Jeg føler ikke, jeg kan få nok søvn, uanset hvor meget jeg sover, eller jeg lider af søvnløshed eller afbrudt søvn.

 

2. Hvordan er din energi?

  1. Jeg har meget sjældent energidyk i løbet af dagen.
  2. Jeg får ofte energidyk om eftermiddagen eller efter måltider.
  3. Min energi er meget svingende, og jeg har brug for stimulanser eller mad for at holde mig kørende.
  4. Jeg føler mig generelt tung i kroppen og har svært ved at ’starte motoren’.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.41.26.png 

3. Bliver du stærkere og mere velformet af at træne?

  1. Jeg bliver bedre, hurtigere, stærkere og mere fast i kroppen i perioder, hvor jeg træner regelmæssigt.
  2. Jeg bliver ikke væsentligt bedre, hurtigere, stærkere og mere fast, uanset hvor meget eller hvor hårdt jeg træner.
  3. Jeg oplever nærmest at blive svagere og mere blød i kroppen, jo mere jeg presser mig selv fysisk.
  4. Jeg magter ikke træning, og bliver syg eller får ondt, hvis jeg tvinger mig selv.

 

4. Hvordan har du det med fysisk anstrengelse? 

1. Jeg elsker at mærke, at min krop er i live. Jeg er i stand til at presse mig selv og hele tiden bevare følelsen af at magte det.
2. Fysisk anstrengelse hjælper mig med at dulme ubehagelige tanker og følelser. Jo mere anstrengende træning, jo bedre kan jeg være i min krop.
3. Jeg oplever, at jeg ikke er stærk og robust nok. Jeg bliver meget hurtigt forpustet og har svært ved at få pulsen ned efter aktiviteten.
4. Jeg undgår konsekvent alle aktiviteter, som får mig til at svede, få hjertebanken, åndenød eller syre til. Jeg magter ikke engang at tage trapperne eller løbe efter bussen.

 

5. Hvor langt kan du gå? 

1. Jeg oplever intet ubehag, hverken under eller efter, når jeg går over 5 kilometer i stræk.
2. Jeg oplever ubehag, under eller efter, når jeg går mere end 2-5 kilometer. For eksempel i løbet af en arbejdsdag.
3. Jeg oplever ubehag, under eller efter, når jeg går mere end 500-2000 meter i ét stræk.
4. Jeg kan uden ubehag højst gå omkring 500 meter i ét stræk.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.42.19.png

6. Hvor tit har du ondt?

  1. Jeg har sjældent ondt og føler mig som regel veltilpas i min krop.
  2. Jeg oplever flere gange om måneden ubehag eller smerter i kroppen.
  3. Jeg oplever flere gange om ugen ubehag eller smerter i kroppen.
  4. Smerter og ubehag er en fast og stor del af min hverdag.

 

7. Hvilken form har det ubehag, du mærker i din krop?

  1. Når jeg oplever ubehag har det oftest form af kortvarige stik eller ømhed.
  2. Når jeg oplever ubehag har det form af spændinger, stivhed, låsninger, nerveirritation og kramper eller spasmer.
  3. Mit ubehag har oftest form af følelsesløshed, svimmelhed eller syns-, balance- eller føleforstyrrelser.
  4. Mit ubehag har form af voldsomme brændende smerter, der kan opstå vilkårlige steder i kroppen.

 

8. Hvor udbredt er dit ubehag? 

1. Når jeg har ondt eller er øm et sted i kroppen, spreder det sig ikke.
2. Jeg har tilbagevendende ubehag eller gener i ét eller flere områder af kroppen. Gamle skavanker kan i perioder vende tilbage, blive værre eller brede sig.
3. Akutte skader heler langsomt. Mine gener, smerter og spændinger har bredt sig fra ét område på kroppen til større dele af samme eller begge sider af kroppen.
4. Smerterne flytter sig vilkårligt og uforudsigeligt rundt i hele min krop og fylder i min hverdag.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.42.55.png

9. Hvordan har dine negle og dit hår det? 

1. Jeg har stærke, sunde og glansfulde negle og hår.
2. Jeg har tendens til skæl i hovedbunden og flossede negle.
3. Jeg taber en del hår, mine øjenbryn er tynde, mine negle er bløde og skrøbelige.
4. Jeg taber rigtig meget hår, mine negle er tynde, rillede, flossede og helt matte, og jeg har tendens til neglesvamp. 

 

10. Hvordan har din hud det?

  1. Jeg har uproblematisk og elastisk hud med naturlig glød. Jeg kan kun se appelsinhud på mine lår, når jeg presser huden sammen.
  2. Jeg har tendens til kløe, knopper, bumser eller tør hud. Jeg har synlige appelsinhudshuller i huden bestemte steder.
  3. Jeg har udbrud af eksem, akne eller svamp. Jeg har synlig appelsinhud, både når jeg står og ligger ned.
  4. Jeg har en kronisk hudlidelse med hyppige udbrud på store dele af kroppen. Jeg har omfattende buler og appelsinhud på store dele af kroppen.

 

11. Hvordan er din vægt og form?

  1. Når jeg træner, holder jeg formen eller strammer op fra måned til måned.
  2. Jeg har tendens til at svinge op eller ned i vægt hen over ugen. Maven er dog svær at holde helt flad.
  3. Jeg har svært ved at holde vægten nede eller oppe. Taljemålet stiger stødt, og jeg får let væskeansamlinger.
  4. Jeg kan ikke flytte på vægt og form, uanset hvad jeg gør. Jeg har vand i hele kroppen og min mave er kuglerund.

 

12. Hvad sker der, når du dropper gode vaner i en periode? 

1. Det går ikke ud over min form, hvis jeg ikke får trænet eller spiser usundt i nogle uger.
2. Jeg har svært ved at slippe min træning, men når jeg endelig gør det, kommer jeg til min overraskelse i bedre form.
3. Jeg kan ikke holde fri fra gode bevægelses- og spisevaner, uden at det inden for et par uger mærkes på tøjet og ses i spejlet.
4. Det kræver en stor indsats af mig at undgå at tage på eller tabe mig, og det går hurtigt den forkerte vej, når jeg giver slip.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.43.32.png

13. Er du god til at mærke sult, mæthed og tørst? 

1. Jeg mærker tydeligt sult, mæthed og tørst. Min sult og tørst bliver let tilfredsstillet gennem 3-4 regelmæssige daglige måltider.
2. Jeg kan undvære mad og drikke, når jeg holder mig i gang. Jeg er ikke meget sulten efter rigtig mad, men har tit trang til snacks, slik eller chips og glemmer sommetider de egentlige måltider.
3. Jeg får ikke spist, når jeg er sulten, men dulmer tit med lightsodavand, cigaretter, kaffe eller noget andet uden kalorier. Jeg snacker ofte i stedet for at drikke vand. Jeg fanger mig selv i at spise mig igennem dagen for at holde energien oppe. Det betyder, at jeg tit ikke er ordentlig sulten til måltiderne.
4. Jeg kan ikke mærke forskel på sult og mæthed. Tørst efter vand mærker jeg meget sjældent. Jeg svinger mellem perioder, hvor jeg helt glemmer at spise, og perioder hvor jeg ikke kan holde op med at spise.

 

14. Har du cravings?

  1. Jeg har ikke cravings efter sødt, salt eller fedt, men kan nyde en lækker snack en gang imellem.
  2. Jeg får typisk cravings om eftermiddagen eller om aftenen, men kan begrænse mit indtag.
  3. Jeg kan få voldsomme cravings om eftermiddagen og aftenen, især hvis jeg er stresset, trist eller vred.
  4. Jeg har kraftige cravings, som jeg enten overhører eller er helt styret af.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.44.03.png 

15. Har du gener under menstruation eller ifm. overgangsalder? 

1. Jeg kan blive lidt træt under min menstruation, men har ellers ingen nævneværdige gener og bløder kun moderat.
Eller: Jeg oplever ingen nævneværdige symptomer i forbindelse med min overgangsalder.
2. Jeg kan bløde voldsomt og i store klumper under min menstruation, og jeg kan føle mig sat ud af spillet af PMS.
Eller: jeg oplever lejlighedsvise hedeture, vaginal tørhed og få opvågninger om natten i forbindelse med min overgangsalder.
3. Min menstruation og perioden op til er forbundet med store smerter, træthed, ubehag og humørsvingninger.
Eller: Jeg oplever humørsvingninger, mange daglige hedeture og vægtøgning i forbindelse med min overgangsalder.
4. Jeg har PCO / er gået i for tidlig overgangsalder som følge af stress /operation eller hormonbehandling.
Eller: jeg tager hormon-prævention (det betyder ingen ægløsning, og dét har en række konsekvenser ift din hormonelle balance)

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.44.33.png

16. Hvordan er din fordøjelse og tissetrang?

  1. Jeg mærker tydeligt, når jeg skal på toilettet og har let med at komme helt af med afføring og urin.
  2. Jeg føler tit trang til at gå på toilettet, men har svært ved at tømme mig helt.
  3. Jeg har svært ved at mærke, når jeg skal af med afføring eller urin. Jeg kan næsten holde mig hele dagen. Jeg kan også opleve ufrivillig vandladning ved anstrengelse.
  4. Jeg har næsten dagligt ubehag ved vandladning eller afføring og er afhængig af at være i nærheden af et toilet.

 

17. Hvordan har du det efter måltider? 

1. Jeg bliver ikke oppustet efter måltider. Jeg har ingen problemer med at fordøje store måltider og tung, proteinrig og fedtholdig mad som en rød bøf.
2. Jeg oplever sure opstød eller bliver let oppustet efter måltider, især efter større måltider.
3. Jeg bliver meget oppustet, får mavekneb efter måltider og har svært ved at fordøje proteinrig og fedtholdig mad, og problemet begrænser mig socialt.
4. Jeg har svært ved at spise bestemte fødevarer, fordi jeg har store problemer med at synke, eller jeg får mavekneb eller fordøjelsesbesvær. Jeg kan kun spise små portioner ad gangen.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.47.32.png

18. Har du tendens til allergi? 

1. Jeg mærker midlertidig irritation ved overdreven eksponering for parfume, luftforening og lignende, men har ellers ingen allergi.
2. Jeg har nældefeber eller enkelte fødevareintolerancer.
3. Jeg har ofte symptomer fra allergi, krydsallergi, eksem, astma eller fødevareintolerance.
4. Jeg har hyppige eller voldsomme udbrud af allergi, krydsallergi, eksem, astma eller fødevareallergi.

 

19. Hvor tit og hvor voldsomt bliver du syg? 

1. Jeg har et par sygedage ved forkølelse og influenza et par gange om året.
2. Jeg er sjældent syg, men har tendens til at gå ned op til og under ferie. 
3. Jeg er ofte syg i mere end et par dage, og det kan tage tid, før jeg kommer mig efter en forkølelse.
4. Jeg er tit ramt af bakterielle infektioner eller grimme vira i for eksempel hals eller lunger.

 

Skærmbillede 2019-07-08 kl. 12.51.17.png

20. Hvor godt husker du?

1. Min hukommelse og koncentrationsevne er god, og jeg har let ved at lære nyt og fordybe mig i længere tid ad gangen.
2. Indimellem smutter det med koncentrationen, eller jeg kan pludselig ikke huske et ord eller et navn.
3. Jeg har svært ved at koncentrere mig og tænke kreativt eller langsigtet. Jeg laver en del fejl, jeg flytter bunker og taber bolde.
4. Jeg har svært ved at overskue selv simple opgaver og lære nyt, og kan kun forholde mig til én ting og én dag ad gangen.

 

21. Hvor er du i humør og følelser?

1. Jeg er ofte i godt humør, har gåpåmod og svinger ikke voldsomt i mit følelsesliv.
2. Jeg har fart på og kan holde mange bolde i luften på samme tid. Jeg bliver dog ret nemt irritabel, urolig, bekymret eller vred.
3. Jeg har tendens til tungt humør og reagerer ofte følelsesmæssigt voldsomt. Lunten er kort og motivation er lav.
4. Jeg har tendens til opgivenhed, depressive tanker, angst, panik eller apati.

  

Tæl sammen nu. 

Hvor mange 1'ere, 2'ere, 3'ere og 4'ere har du? 

Den fase, du vælger flest svar fra, er den, du sandsynligvis er i netop nu. Har du flest svar i to faser, ligger du nok mellem dem.

 

De 4 faser

  • Er du i fase 1, er din konto pænt i plus. Du har overskud og nemt ved at restituere fra mentale og fysiske udfordringer. 
  • Er du i fase 2, ligger din kontos saldo tæt på nul, og du overtrækker ofte. Du presser dig selv lidt rigeligt, har tendens til "alt eller intet" og har svært ved at restituere. 
  • Er du i fase 3 er du i gæld. Din krop er præget af underskuddet, og du har nok symptomer som længerevarende smerter, træthed eller sygdom. Du har brug for at lægge dine vaner om og at træne på en måde, hvor du genopbygger dine ressourcer. 
  • Er du i fase 4 tilbageholder din bank dine ressourcer for at forhindre ’konkurs’. Derfor er du ekstremt træt og har svært ved at klare ret meget. Denne fase er et egentligt sammenbrud, og er du her, har du forhåbentlig fået hjælp. Ellers skal du have det.

 

OBS: Lær mere om hver fase i 5 minutters videoer her >>>

 

Hvis du er i fase 3 eller 4...

...men påbegynder et træningsprogram eller en kostændring som IKKE tager hensyn til, at din fysiologi reagerer markant anderledes - og voldsomt - på ekstra krav og lav energitilgængelighed (aka kalorieunderskud) - så vil du IKKE opleve resultater før du: 

1) tilpasser din træning og dine kostvaner til din tilstand lige nu og her... 

mens du (samler overskud og)

2) skruer på "alt det udenom træning og kost" 

...så du kan få en sund kropsøkonomi igen. 

(Dét kan du lære!) 

 

Hvis du er i fase 2...

...så vil du egentlig sagtens kunne opnå hurtige synlige forandringer - men det er utroligt svært at holde fast i dem.

Det er i hvert fald meget normalt, at du ryger ud af den gode rutine ret hurtigt ELLER skal kæmpe så hårdt for at holde fast i det, at det går ud over din cyklus, stofskifte, fordøjelse osv. 

 

Dem, der lige wupti går i gang med træning, lægger kosten lidt om og får vildt gode resultater vildt hurtigt... de er i fase 1!!!

- og de har lært, hvordan man skaber passende progression og opskalering - for man kan sagtens være i fase 1 og IKKE opleve fremgang, hvis man ikke udfordrer sig selv nok!

 

Pointen er, at du kan bare IKKE regne med, at den (trendy) plan, som virker for mange andre, vil virke for dig! 

På samme måde, som at ikke alle får lige stor børneopsparing med sig hjemmefra (hvis nogen!). 

 

Men alle kan begynde at sætte ind på sin kropskonto allerede i dag!

Og skrue ned for de unødvendige udgifter. 

 

Og se Kat her, fx - hun har trænet efter flere mine programmer.  

FB_alt det andet.jpg

 

Men hun har indset, at...

  • Hun har brug for at tage hånd om "alt det andet" også. På det 1-årige forløb Uimodståelig.
  • Hun har brug for en nogen, som holder overblik over alle indre og ydre faktorer, og hjælper med at skalere træningen, så den passer lige præcis til Kat's hverdag.
  • Og hun har brug for den lange tidsramme, for ikke at ramme “panik inden deadline” og droppe den strategi, hun véd er den rigtige for hende, bare fordi hun i et svagt øjeblik bliver fristet af løfter om, at det kan gå hurtigere. 

 

Alt dét får Kat på Uimodståelig

Så kan hun bruge sit overskud til at fokusere på opgaver (træning og vaner) med høj afkast men lille investering! 

 

Er du også klar til at lave en bæredygtig investering? 

Tilmeld dig Uimodståelig allerede i dag, inden prisen stiger 11. juli.


 

 

KH Anna. 

1 kommentar

Marianne 08 jul '19 15:30

Det er pt et økonomisk problem for mig at kunne deltage...som enlig mor på ressourceforløbsydelse, men måske er det fint nok lige nu....vil nemlig gerne alt muligt, bliver hurtigt inspireret og det er faktisk en del af grunden til at jeg sidder her...langtidssygemeldt med store energiudsving...jeg vil ting og jeg presser på...det har været et mønster og en overlevelsesmekanisme indtil jeg stødte på en mur så høj, t hverken vilje eller energi kunne forcere den. Så jeg venter...til næste gang måske. Men tak fordi du interessere dig for de her problematikker...af hjertet tak ❤️

Marianne 

Læs mere
Read less

Skriv en kommentar